Brandmeester neemt na 30 jaar afscheid in Goes

Toegevoegd: 13-05-2006, 22.47 uur
Door: Brandweer Goes [HVZeeland.nl]

GOES - Brandmeester Rinus Pikkaart nam vrijdagavond 12 mei na 30 jaar actief te zijn geweest als vrijwilliger bij de Goese brandweer op een waardige wijze afscheid van zijn korps.

Rinus en zijn vrouw werden tegen half acht opgehaald bij hun woning. Daarvoor was een brandweer-oldtimer van de voormalige gemeente Wissenkerke ingehuurd die door de vrijwilligers van brandweer Noord-Beveland liefdevol gerestaureerd is.

Rinus en zijn echtgenote maakten, zittend op de bank van de oldtimer en begeleid door een viertal brandweervoertuigen zijn laatste rit met zwaailicht en sirene door Goes. Op het laatste moment werd zelfs besloten om nog even over de Grote Markt te rijden.

Bij de kazerne aangekomen moest Rinus, die lange tijd teamleider was van het team ongevalsbestrijding gevaarlijke stoffen, zijn uitruktenue afvoeren in een overmaats vat. Vervolgens moest hij door de ontsmettingsstraat alwaar het paar met confetti in plaats van water werd gereinigd.

Na de ontvangst van de rijkelijk opgekomen genodigden (waaronder veel oud-brandweercollega's) startte het officiële gedeelte. Rinus werd toegesproken door burgemeester D.J. van der Zaag en kreeg de vrijwilligersmedaille van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties opgespeld.

Vervolgens volgde een toespraak van de commandant van de Goese brandweer, Peter van Dijk. Hij overhandigde Rinus een cadeau en voor zijn vrouw was er een bos bloemen. Voor het cadeau dat door zijn ploeggenoten was gekocht moest Rinus wat meer moeite doen.

Ook daarvoor was een gevaarlijke stoffenscenario bedacht waarbij hij uit een vat met 'gevaarlijke inhoud' zijn cadeau moest zien te vissen. Overigens was Rinus zelf altijd bijzonder vindingrijk als de brandweer bijvoorbeeld een huwelijk van een brandweercollega luister bij kwam zetten op het stadhuis.

Rinus zelf richtte zich in zijn afscheidsspeech tot zijn vrouw. "Zonder jouw steun had ik dit werk niet 30 jaar kunnen doen", aldus de scheidend brandweerman. Er volgde een grote bos rode rozen. Daarna was het tijd voor een gezellig samenzijn met vele collega's, ex collega's en leden van andere brandweerkorpsen die Rinus vaak al jarenlang kenden van bijvoorbeeld cursussen en trainingen.