Jeugdleden Stadsgewest oefenen 'zeer grote brand'

Toegevoegd: 18-11-2005, 23.57 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]
VLISSINGEN - De Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen-/Middelburg hield vrijdagavond een bijzondere oefening voor de jeugdleden. Collega's van de Middelburgse en Vlissingse jeugdbrand-weer bestreden samen een 'zeer grote brand' op het terrein van de Koninklijke Schelde Groep.

Normaal gesproken strijden beide jeugdgroepen tegen elkaar, maar vandaag was een uitzondering. Na de jaarlijkse serie wedstrijden vonden de jeugdleiders het nu tijd om eens samen te oefenen. Dit werd gedaan door een forse brand na te bootsen in een leegstaand slooppand op het terrein van de Schelde aan de Van Dishoeckstraat in Vlissingen. Van het complex, dat in totaal uit drie gebouwen bestond, stonden er twee in brand toen de spuitgasten aankwamen.

Al snel schaalde de bevelvoerder van de eerste tankautospuit op naar het sein 'middelbrand' en uiteindelijk gaven de jeugdige brandweerlieden het sein zeer grote brand. Dit zorgde voor een forse inzet van in totaal vier volledige uitrukploegen en een officier van dienst. Alle ploegen hadden overigens een eigen tankautospuit. De brandweerlieden werden aangestuurd vanuit de alarmcen-trale, die voor het gemak ter plaatse werd gespeeld door één van de ouderen.

Al met al betrof het voor de jeugdbrandweerlieden een leuke en vooral leerzame oefening die zeker voor herhaling vatbaar is. Na de oefening werd overigens nog kort geëvalueerd in de brandweer-kazerne aan de Olympiaweg in Vlissingen. Uiteraard was er ook voor iedereen een drankje.