Familie verdacht van tachtig inbraken

Toegevoegd: 01-03-2016, 15.28 uur

MIDDELBURG - Drie Walcherse familieleden moeten binnenkort voor de rechter komen omdat ze ervan verdacht worden zo'n 80 inbraken te hebben gepleegd.

De arrestaties vonden op 11 december plaats in Oost-Souburg. Op meerdere locaties werden toen huiszoekingen gedaan. Aanleiding was een onderzoek wat toen al enkele maanden liep naar aanleiding van een inbrakenreeks. Het onderzoek ging na de arrestatie van mannen van 37, 39 en 50 jaar oud verder.

Om hoeveel inbraken het in totaal gaat is nog steeds niet helemaal duidelijk. Het OM spreekt van tientallen inbraken in 2015 maar het onderzoek is nog steeds niet afgerond. Van alle verdachten is DNA afgenomen en hierna was er ook een match met een inbraak uit 2014. Mogelijk waren de drie dus al eerder actief. Bovendien moeten vermoedens ook nog eens worden bewezen. “Nog niet alle inbraken zijn direct te bewijzen maar daar wordt nog aan gewerkt”, aldus de politie.

Volgens het Openbaar Ministerie (OM) zouden de drie de inbraken in georganiseerd verband hebben gepleegd. “Daarom staat op de tenlastelegging ook verdenking van een criminele organisatie”, aldus een woordvoerder. De politie zegt dat er sprake was van een “professionele bende”. Deze zou dagelijks bezig zijn geweest met voorverkenningen om vervolgens inbraken te plegen.

“Tijdens de inbraken zorgden de verdachten ervoor om weinig sporen achter te laten. Door het onderzoek van de recherche, getuigenverklaringen en de oplettendheid van collega’s tijdens de dienst en in hun vrije tijd op straat, zijn er achteraf veel puzzelstukjes samen gekomen”, aldus de politie.

Vrijdagochtend vindt bij de rechtbank in Middelburg een pro formazitting plaats zodat het voorarrest van de drie verdachten kan worden verlengd. De zaak zal nog niet inhoudelijk worden behandeld.