Dronken jongen niet bij schoolfeest

Toegevoegd: 24-04-2016, 13.25 uur

TERNEUZEN - Een 16-jarige jongen die zaterdagavond in Terneuzen een vrijwillige blaastest aflegde en dronken bleek te zijn, heeft daardoor een schoolfeest gemist. De politie waarschuwde namelijk de ouders en die haalden de jongen op.

Tussen 20.50 en 23.00 uur vroeg de politie de bijna 300 leerlingen die bij een party ter ere van de laatste schooldag waren om vrijwillig een blaastest af te leggen. Dat gebeurde bij De Brouwzaele aan de Meester F.J. Haarmanweg in Terneuzen.

De actie werd gehouden in het kader van de alcoholcampagne ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’ en was gericht op het vaststellen of jongeren hadden ingedronken voordat men naar het feest ging. Zo'n twintig leerlingen zeiden vooral thuis al alcohol te hebben gedronken, vaak met medeweten en instemming van ouders. Met name onder de leerlingen die tussen 22.00 en 23.00 uur aankwamen, zaten volgens de politie de alcoholgebruikers.

Geen feest
Voor een 16-jarige jongen uit Zaamslag betekende de actie dat hij niet meer bij het feest kon zijn. "De jongen wilde in eerste instantie niet blazen maar de controleurs zagen dat hij overduidelijk dronken was. Na enig aandringen blies hij toch. Het eindresultaat van de test was 1,19 promille."

"De ouders van de dronken jongen werden gelijk geïnformeerd. Zij kwamen hem ophalen en waren de hulpverleners zeer erkentelijk dat ze hen hadden gewaarschuwd. Het was gelijk het einde van het feest voor de jongen", aldus de politie.

Ouders
Ouders spelen volgens de politie een belangrijke rol in het voorkomen van alcoholgebruik onder jongeren. "Het stellen van duidelijke regels is een van de belangrijkste voorspellers van minder alcoholgebruik door hun kinderen. ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’ geeft ouders dan ook mee één duidelijke regel te hebben: Geen alcohol onder de 18 jaar en na 18 jaar met mate", aldus de politie.

In toenemende mate toont onderzoek aan dat alcohol zeer schadelijke gezondheidseffecten kan hebben voor jongeren. "Jongeren raken snel onder invloed en lopen bijvoorbeeld een verhoogd risico op alcoholvergiftigingen. Daarnaast lopen jongeren onder invloed van alcohol meer risico op (verkeers)ongevallen, presteren ze slechter op school, raken ze sneller betrokken bij agressie en vandalisme en hebben ze vaker onveilige seks", zo stelt de politie.

Brein
"Steeds meer onderzoek laat ook zien dat alcohol schadelijk is voor het ontwikkelende brein van jongeren en dat jongeren die vroeg beginnen met drinken op latere leeftijd meer risico lopen op verslavingsproblemen", aldus de woordvoerder.

De definitieve uitkomsten van de controle wordt binnenkort bekend. Nog niet alle resultaten van de driehonderd blaascontroles op dit moment verwerkt.

wim (25-4-2016 om 07:19)
Is het niet treurig als je naar een schoolfeest moet als 16 jarige en al zo dronken ben waardoor je niet naar het feest kan, het zal je zoon maar wezen als je zo'n zulke bericht krijgt als ouders.
L (24-4-2016 om 16:21)
"Vrijwillig" blazen na aandringen van de agenten, en vervolgens worden wel zijn ouders in kennis gesteld. Ik vraag me af of ze dat ook erbij hebben gezegd. Klinkt toch wel een beetje als een gevalletje "genaaid".