Reddingsboot omgeslagen, opvarenden gered

Toegevoegd: 04-08-2016, 01.36 uur
Door: Manfred Berrevoets

NEELTJE JANS - In de buurt van Neeltje Jans is woensdagavond een reddingsboot omgeslagen. De drie opvarenden zijn gered maar waren wel allemaal onderkoeld. Eén persoon was er ernstiger aan toe.

De boot sloeg rond 21.30 uur om. Dat gebeurde nadat deze had meegedaan aan het bewaken van een zeezwemtocht tussen Oostkapelle en Domburg. De boot, de Zierikzee 1 - 1 (Jan B) van de reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland, was op de terugweg toen het misging. De bemanning wist alarm te slaan en collega-redders van de KNRM en een SAR-helikopter werden opgeroepen om een zoekactie te starten.

Het traceren van de boot bleek nog een lastige klus. Vanwege de invallende duisternis duurde het tot 22.25 uur voordat de drenkelingen uit het water waren. De drie zijn vervolgens naar het KNRM-station Neeltje Jans gebracht voor verdere behandeling door de drie opgeroepen ambulanceteams en het team van de Rotterdamse traumahelikopter. Twee van de drenkelingen waren sterk afgekoeld, maar aanspreekbaar. De derde persoon is even buiten kennis geweest en is ter controle per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Waardoor de boot precies omsloeg is nog niet duidelijk.

anoniem (4-8-2016 om 12:30)
normaal gezien zijn deze overlevingspakken verplicht als je een zwemwedstrijd bewaakt. Maar vaak hebben ze maar een paar pakken die voor alle leden van een brigade zijn (weet niet of dat hier ook het geval is) Met als gevolg dat ze of te groot of te klein zijn en dan niet goed afsluiten dan hou je het ook met deze watertemperatuur. het ook niet zo lang vol. Gelukkig is het goed afgelopen en hopelijk wordt er weer eens wat meer gelet op het dragen van de juiste uitrustig
Jan B (4-8-2016 om 12:24)
Een beetje te dol over de golven spelen en dan omslaan dit is niet nieuw. Wat ik mis op de rollbar van deze boot zijn de airbags die zich opblazen als deze boot omslaat. Zonder deze airbags is het voor de bemanning onmogelijk deze rip terug te draaien en weer aan boordt te klimmen. Ik zou graag het hele verhaal eens horen wat er precies is gebeurt.
Joost (4-8-2016 om 11:14)
Was deze boot uitgerust met een self righting bag? Geen AIS? Geen Personal Location Beacon? Geen EPIRP of SART? Ik vraag me af hoe dit heeft kunnen gebeuren. In ieder geval beterschap voor de bemanning!
Brenda (4-8-2016 om 08:33)
Deze brigade is zeer professioneel in zijn handelen en martiaal. De pakken die zij dragen zijn goedgekeurd en ook de reddingsvesten.zitten goed getrainde vrijwilligers op. Vergeet ook niet dat het water op open zee stuk kouder is als aan de stranden. Kan zomaar een paar graden schelen .
Jacques Schenk (4-8-2016 om 01:48)
Je zou verwachten dat zowel de boot als de opvarenden met epirb's zijn uitgerust dit nog los van handstakellicht etc. En ook de onderkoeling is best snel gegaan in het toch relatief warme water, had men wel de overlevingspakken aan die normaal op een reddingboot gedragen worden?