Nieuwe campagne tegen smartphone in verkeer

Toegevoegd: 31-08-2016, 14.04 uur

MIDDELBURG - Half september start een campange die automobilisten en fietsers oproept om hun aandacht bij het verkeer te houden en onderweg geen smartphone meer te gebruiken.

Het gaat om de landelijke campagne 'Onderweg ben ik offline', waar het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) extra acties in Zeeland aan verbindt. Volgens het ROVZ heeft het gebruik van een telefoon tijdens het rijden invloed op het reactievermogen, de controle over het voertuig, de aandacht voor andere weggebruikers, verkeerssituaties, verkeersborden en/of aanwijzingen.

"Als de telefoon wordt gebruikt tijdens het rijden, is er 25 keer meer kans op een ongeval. Niet iedereen is zich bewust van dit gevaar", aldus het ROVZ. Gedeputeerde en ROVZ-voorzitter Harry van der Maas. "Gebruik van je mobiel in het verkeer zorgt voor gevaarlijke situaties. Zet je telefoon daarom voor vertrek op stil of laat deze in je tas totdat je op de plaats van bestemming bent. Dat helpt verkeersongelukken voorkomen."

App
Volgens het ROVZ is in 1 op de 5 gevallen van fietsongevallen met jongeren de oorzaak dat zij tijdens het fietsen bezig zijn geweest met hun smartphone. "Daarom is er een speciale app gemaakt: De fietsmodus app. Deze is gratis te downloaden en door deze app aan te zetten, blijf je offline tijdens het fietsen. Dat is een stuk veiliger en bovendien worden zo punten verzameld waarmee ook nog mooie prijzen te winnen zijn", zo legt Van der Maas uit.

pollewop (5-9-2016 om 07:14)
De oplossing? Gewoon aan een motorrijder vragen, die heb ik namelijk nog nooit een smartphone zien gebruiken terwijl 'ie onderweg was. Misschien weten ze iets wat anderen niet weten!!
Rick (1-9-2016 om 14:49)
Smartphones of andere vormen van lompigheid bij het auto rijden of fietsen, het is Asociaal, simpel! Wij leven al lang niet meer in een sociale wereld et al die technische shit zooi dus er kan wat mij betreft niet hard genoeg tegen worden opgetreden. Betrapt? telefoon e.d. in beslag nemen zonder kans om deze terug te krijgen, Misschien dat dat helpt? Het zal moeilijk zijn om het ongedierte te bestrijden.
ikhebgezegd (1-9-2016 om 12:08)
SIM-Kaart eruit en ter plekke de 1elefoon vernietigen.
een fietser (1-9-2016 om 10:26)
ze moeten gewoon gelijk flinke bekeuring geven aan fietsers die ik zo vaak tegen op ook op scooter met mobiel in der hand.gewoon meer controleren,straks gaan de scholen weer beginnen moet je eens kijken hoeveel er met mobiel fietsen,daar kan je het rijk mee spekken hoor als je flinke bekeuring krijgt.en niet eerst waarschuwen.
Gea (31-8-2016 om 19:12)
Ze moeten het overal verbieden, geen wonder dat de wereld asocialer wordt, waar je ook bent, OVERAL is dat ding te zien. De boete kan niet hoog genoeg zijn, als ik zo'n iemand zie, en ik zit in de auto, duw ik hard op de claxon, moet je eens kijken hoe ze schrikken, liever hun op de grond als ik in de prak.
Nel (31-8-2016 om 18:25)
Die mensen bij het ROVZ zijn toch knap he? Wij, de weggebruikers weten al heel lang dat het gebruik van telefoons en tom-tom's die tijdens het rijden ingesteld worden, een gevaar op de weg zijn. Waardoor ontstaan al die eenzijdige ongevallen denkt u?