Vijf jaar cel voor inbrekersbende

Toegevoegd: 01-09-2016, 15.29 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Drie familieleden uit Oost-Souburg, de 39-jarige M. Z., zijn 38-jarige broer J. Z. en hun neef P. G.(61) zijn donderdag in Middelburg veroordeeld tot celstraffen van respectievelijk vijf jaar, 33 maanden en vier jaar plus het betalen van ongeveer achtduizend euro schadevergoeding.

Tegen het Roma-trio waren celstraffen van zes, vijf en vijf jaar geëist. Het trio pleegde met name in Middelburg en Vlissingen in vrij korte tijd enkele tientallen inbraken. De drie, volgens de rechtbank een criminele organisatie, had het voornamelijk voorzien op ouderen en mensen waarvan ze vermoedden dat die vermogend waren.

Bij de inbraken ging het hoofdzakelijk om goud, geld en sieraden. Hun totale 'verdiensten' worden geschat op meer dan vier ton. Justitie kwam de drie op het spoor naar aanleiding van meldingen dat er in sommige buurten toch wel erg opvallend een auto aan het rondrijden was. Er werd een baken en opnameapparatuur onder en in de auto geplaatst en er volgden observaties.

De werkwijze van de drie was steevast hetzelfde: van tevoren de situatie verkennen, kijken waar iets viel te halen en dan inbreken. Dat de straf lager is uitgevallen dan geëist, komt omdat de rechtbank minder feiten dan de officier van justitie bewezen acht en de rol die de drie afzonderlijk hebben gespeeld.

piet (1-9-2016 om 17:25)
Zit de rechter ook in het complot ?? Niet bewezen feiten..........Voor tonnen gestolen en dan zo een lage straf. Wat voor een rechtstaat zijn wij verworden
Binkie (1-9-2016 om 17:04)
H van M (1-9-2016 om 17:01)
WAT !!!!!!!!! 400.000 verdiend en maar 8000 euro boete ???? Ik ben 18 jaar geleden gepakt voor autohandel en moest naar schatting 134.000 gulden terug betalen ( wat ik NOOOOOOIT had verdiend ) en hun maar 8000 ?? Ik moet nu nog 36000 euro dus over 5 a 8 jaar ben ik er van af.. Dus ik heb nooit ingebroken en geen strafblad maar ik heb eigenlijk 25 jaar gekregen en alles terug moeten betalen en hun krijgen dit ??? Waarom worden mensen crimineel ? Ik woon in een flatje en heb geen geld en geen 1 vrouw die mij wil met schulden al 18 jaar vrijgezel, auto's waren mijn hobby en heb er nooit iets aan verdiend man anders zat ik niet hier al 18 jaar in de shit &^^$##%%^!!!!!!
Michiel (1-9-2016 om 16:39)
Lees ik dat nu goed, dit tuig jat voor ca. € 400.000 ton van vooral bejaarde mensen en moet nu zitten en € 8.000 schadevergoeding terugbetalen....en die 4 ton dan???