OM wil man uit Hoek in de cel

Toegevoegd: 29-09-2016, 22.34 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - De 49-jarige R. T. uit Hoek zou een half jaar achter de tralies moeten verdwijnen. Dat vindt althans de officier van Middelburg, die donderdag de rechtbank vroeg T. daarvoor ook te veroordelen.

De uiterst zwijgzame T. wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij een hasj-stekkenkwekerij in Goes, een hennepkwekerij in Hoofdplaat en het bezit van allerhande apparatuur om een hennepkwekerij op te zetten in Sas van Gent.

In België liep een grootschalig onderzoek naar de hasjactiviteiten van de motorclub Hell's Angels in Gent. Omdat er wat lijnen naar Nederland liepen, kreeg het Openbaar Ministerie in Nederland een rechtshulpverzoek en kwam de kwekerij met 5000 stekken aan de Scottweg in Goes in beeld en volgde er op 6 januari een doorzoeking. Op dezelfde dag werd een pand in Sas van Gent doorzocht. Ook kwam een recreatiewoning op Village Scaldia in Hoofdplaat in beeld. De woning was gehuurd door T. Daar werd onder meer 1780 gram hasj - volgens T. voor eigen gebruik - aangetroffen.

Dat T. bij alles een vinger in de pap had gehad stond voor de officier van justitie als een paal boven water. ,,Meneer heeft een goed contact met de Belgische hoofdverdachte van die 'motormuizenclub' en is voor de club een zetbaasje.'' T. is al diverse keren eerder veroordeeld voor hasjgerelateerde delicten. Eind vorig jaar werd hij in België veroordeeld tot vijf jaar cel.

T. zit inmiddels vier maanden in voorarrest. Zijn advocaat verzocht de rechtbank T. een celstraf gelijk aan het voorarrest op te leggen. ,,Mijn cliënt is geen grote vis''. Uitspraak over twee weken.