Lokfiets in strijd tegen fietsendiefstal

Toegevoegd: 06-11-2016, 08.33 uur

MIDDELBURG - Het aanpakken van fietsendiefstal lijkt vaak geen prioriteit te hebben bij de politie. Toch is dat niet zo, zo zegt districtschef Ronald Weydema van de Zeeuwse politie. Ook in Zeeland worden daarom zogeheten lokfietsen ingezet.

In de eerste helft van dit jaar werd volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit in Zeeland in totaal 574 keer aangifte gedaan van fietsendiefstal. “Het werkelijke aantal diefstallen ligt echter veel hoger want naar schatting wordt in slechts 30 procent van de gevallen aangifte gedaan”, zo zegt de stichting.

In de strijd tegen de fietsendiefstallen worden nu dus ook speciaal geprepareerde fietsen ingezet. Deze tweewielers zijn voorzien van een GPS-module zodat vanaf afstand kan worden uitgelezen waar de fiets zich bevind. Het systeem heeft zich inmiddels bewezen en werkt volgens de politie bovendien ook preventief omdat het er mensen van weerhoudt om fietsen te stelen omdat ze bang zijn een lokfiets mee te nemen.

De beschikbare opsporingscapaciteit is volgens Weydema echter wel een probleem. “Het neerzetten van de fiets is één ding maar het volgen en de verdere afhandeling kosten veel tijd. Daarom proberen we de lokfietsen zo strategisch mogelijk neer te zetten. We kijken hiervoor met name naar pieken in het aantal diefstallen. Zien we bijvoorbeeld een diefstalgolf bij een treinstation, dan is dat een geschikte plek.”

Volgens Weydema wordt een gestolen fiets soms al snel verhandeld. “Zo bleek een dief recent een tweewieler mee naar huis te hebben genomen om hem direct weer door te verkopen aan een ander die de fiets op zijn beurt doorverkocht via Marktplaats. En dit alles binnen een tijdsbestek van enkele uren.”

P (6-11-2016 om 19:29)
Twee fietsen op klaarlichte dag voor de deur hier gestolen, aangifte gedaan en twee maanden later een brief thuis krijgen dat ze niks voor je kunnen betekenen. Er staat nu al een jaar een fiets bij de Action in Vlissingen, 50 meter van het bureau. Elke dag lopen er wel agenten en rechercheurs langs en geen haan die er naar kraait :) lange tijd in de van Dishoekstraat in Vlissingen een wit bestel auto'tje dat geparkeerd stond met allemaal fietsjes achterin en in de wintermaanden langzaam door de buurt rijden en gewoon inladen. Spul gaat allemaal naar Rotterdam en het gehatte spul uit Rotterdam komt naar hier. Allemaal leuk hoor dat politiek correct gedrag maar loop eens een keer door de wijk zoals vroeger, LOPEND.
wim (6-11-2016 om 13:32)
handje af kappen doen ze het nooit meer