OM: Duitse relschoppers negen maanden de cel in

Toegevoegd: 07-11-2016, 13.02 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Onder het motto 'samen uit samen thuis' heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Middelburg vandaag tegen twee Duitse fans van de voetbalclub Schalke-04 opnieuw een celstraf van negen maanden geëist.

Deze twee zijn de laatste in een reeks van elf 'fans' tegen wie al eerder celstraffen van negen maanden waren geëist. Vier van hen zijn reeds veroordeeld tot celstraffen van vier en vijf maanden. De Duitsers, die bij de club tot de zogeheten Ultras-Gelsenkirchen (de harde kern van Schalke-04) behoorden, waren op 12 april vorig jaar met 78 man naar Renesse gekomen om het 'afscheid te vieren' van een van hun vrienden, die anderhalf jaar de cel in moest.

Toen bij een vechtpartijtje met andere stappers de politie wilde ingrijpen, sloeg de vlam in de pan en keerde een deel van de fans zich massaal tegen de politie. Daarbij werd geschopt en geslagen. Portiers moesten bijspringen om de agenten en beveiligers te helpen. Een agent kreeg een bierpul tegen zijn hoofd. Een agent verloor zijn bewustzijn, een ander liep een zware hersenschudding op.

De advocaten verzochten de rechtbank hun cliënten vrij te spreken omdat niet vast is komen te staan wie geweld zou hebben gebruikt. Tijdens de verhoren bij de rechter-commissaris bleken de agenten die eerder hadden verklaard hun belagers duidelijk te hebben herkend, aanmerkelijk minder zeker van hun zaak te zijn geweest. Uitspraak 21 november.

michelle (7-11-2016 om 13:59)
Géén uitzonderingen. Allemaal dezelfde straf . Anderhalf jaar !!! Zal ze leren!