Insluiper betrapt, arrestatie niet zonder slag of stoot

Toegevoegd: 20-11-2016, 19.20 uur

HULST - Bij de Livingstonestraat in Hulst is vanmorgen een insluiper betrapt. Bij de arrestatie van de verdachte heeft de politie pepperspray gebruikt. Zijn aanhouding ging sowieso niet zonder slag of stoot want familieleden bemoeiden zich met de arrestatie. Ook zorgden zij ervoor dat in beslag genomen goederen werden verstopt.

De insluiper werd rond 07.25 uur opgemerkt door de bewoner van het pand waar de dader binnen was. De bewoner wist een goed signalement door te geven en dit leidde de politie naar een 25-jarige man uit Clinge. Agenten gingen naar de woning van de verdachte en troffen hem in zijn tuin aan bij een kartonnen doos.

De doos bleek gevuld te zijn met goederen die waren weggenomen bij de insluiping. De politie wilden de man aanhouden maar dit ging niet zonder slag of stoot. Pas nadat pepperspray was gebruikt wilde de 25-jarige meewerken.

Intussen waren ook verschillende familieleden van de verdachte in de tuin komen staan en zij trachtten de aanhouding te beletten. Nadat ook één van hen met pepperspray was bespoten kozen ook zij eieren voor hun geld. Terwijl de verdachte naar een politiebus werd gebracht werden volgens de politie nog een hoop bedreigingen en beledigingen geuit. Ook werden de agenten geschopt en/of geslagen.

Gestolen goederen weg
Toen de agenten de man in de bus hadden gezet wilden zij de kartonnen doos ophalen. Net op het moment dat deze bleek te zijn verdwenen arriveerde assistentie. “De situatie werd bevroren. Dit betekende dat niets of niemand het huis meer mocht verlaten tot de in beslag genomen goederen boven water waren”, zo legt de politie uit. Er werd overleg gevoerd met het Openbaar Ministerie en een Rechter-Commissaris kwam ter plekke om onder zijn leiding een spoedhuiszoeking te laten plaatsvinden.

Tijdens de doorzoeking werden verschillende goederen aangetroffen die hoogstwaarschijnlijk van diefstal afkomstig zijn. Niet alleen de goederen die bij de insluiping in Hulst zijn weggenomen, maar ook nog goederen die recentelijk bij auto-inbraken zijn ontvreemd.

Oproep
“Van een heleboel van die goederen zijn de eigenaars inmiddels achterhaald, maar van andere goederen nog niet. De politie doet daarom ook een oproep aan mensen die onlangs het slachtoffer zijn geworden van bijvoorbeeld een auto-inbraak of een insluiping, of door een andere oorzaak spullen missen: kom aangifte doen. Op die manier kunnen we de artikelen die nu nog geen bekende eigenaar hebben misschien toch weer terugbrengen bij de rechtmatige eigenaar”, aldus de politie.

De moeder van de aangehouden verdachte is eveneens aangehouden. Zij wordt verdacht van heling en van het wegmaken van de in beslag genomen goederen. De agenten gaan aangifte doen van bedreiging en mishandeling.

Gitta (20-11-2016 om 20:12)
Wat een familie....zucht