Eis: 6 jaar voor dodelijk ongeluk onder invloed

Toegevoegd: 15-12-2016, 16.43 uur - Update: 15-12-2016, 21.25 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Zes jaar celstraf en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor tien jaar. Dat eiste de officier van justitie vandaag tegen een 44-jarige P. L. uit Dreischor die op 23 juli een dodelijk ongeluk veroorzaakte.

Op 23 juli reed de verdachte op de Kloosterweg (N654) bij Noordgouwe rond 03.30 uur achterop een motor. Op die motor zaten het 29-jarige slachtoffer en haar echtgenoot. De vrouw overleed ter plaatse, haar 36-jarige partner liep een schedelbasisfractuur op.

Op deze bewuste julidag had de verdachte zich eerst in een café in Zonnemaire tegoed gedaan aan de nodige drankjes. Hij toog vervolgens naar Zierikzee waar hij zich volgoot met bier en Bacardi-cola's. De beschonken toestand waarin hij zich op enig moment bevond was voor de waardin reden om het dringend te verzoeken om niet meer te gaan rijden. Ze bood hem zelfs een slaapplaats aan. L. stapte desalniettemin toch in zijn bestelbus.Een rijbewijs had L. overigens al acht jaar niet meer.

Dezelfde avond waren de latere slachtoffers naar een bescheiden feestje van een motorclub geweest. Na afloop bleek dat de motor van de man mankementen vertoonde en ze besloten samen op de motor van de vriendin naar huis te rijden. Onderweg ging het gruwelijk mis. L. reed achterop de motor van het rustig rijdende stel en de vrouw overleed ter plaatse. Haar partner raakte zeer ernstig gewond.

L. belandde met zijn auto in een sloot en wandelde weg. Hij kwam er met licht letsel vanaf. Aan de hand van het kenteken kon hij worden achterhaald en meldde hij zich later alsnog bij de politie. Hij had niets gezien, niets gehoord, kon zich weinig herinneren en van het ongeval zelf had hij niets meegekregen. Een bloedtest in het ziekenhuis resulteerde in een promillage van 2,5 aan, ofwel twaalf keer de toegestane hoeveelheid alcohol in het bloed.

"U heeft bewust het risico genomen om iemand dood te rijden", hield officier van justitie Rob Rammeloo L. voor. "U weet wat er kan gebeuren als je gaat drinken en dan gaat rijden." Het OM pleitte voor doodslag en niet voor het gebruikelijke dood door schuld.

Het is overigens niet de eerste keer dat L. voor rijden onder invloed is veroordeeld. Dat gebeurde namelijk al vier keer eerder.

Hulpverlener (15-12-2016 om 19:40)
Met verdachte zijn achtergrond is deze straf belachelijk laag!
bozeblankeman (15-12-2016 om 18:39)
Lekker hoor, die strafmaat hier en controle op naleving rijontzegging. Helaas is er niemand van de overheid toerekenbaar anders zou je de rechters voor de rechter slepen... Dankzij het slappe beleid heeft deze dader uiteindelijk slachtoffers gemaakt waar dit voorkomen had moeten worden. En het ergste is dat dit niet de laatste keer zal zijn dat dit ergens in Nederland gebeurt. Schandalig! Tijd voor flinke celstraffen en permanente rijontzegging. Doen ze in België ook.
Adje (15-12-2016 om 17:57)
Zes jaar celstraf is veel te weinig .Deze Man is vier keer eerder veroordeeld voor dronken rijden en heeft 8 jaar zonder rijbewijs rondgereden. Nu heeft hij en vrouw doodgereden en partner zwaargewond achter gelaten en als klap op de vuurpeil had Meneer 12 keer de toegestaan limiet alcohol op. Als dit Geen LEVENSLANG is dan wat wel.