Zes jaar voor fataal ongeluk onder invloed

Toegevoegd: 29-12-2016, 14.00 uur

MIDDELBURG - De 44-jarige man uit Dreischor die in juli 2016 een dodelijk verkeersongeval veroorzaakte in Noordgouwe is veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf en een rijontzegging van 10 jaar.

Bij de aanrijding kwam een 29-jarige motorrijdster om het leven. Haar partner raakte zwaargewond. De rechtbank Zeeland-West-Brabant acht wettig en overtuigend bewezen dat de man zich schuldig heeft gemaakt aan doodslag en poging tot doodslag.

De man reed in de nacht van 23 juli met zijn bestelbus in op de achterkant van de motor van de slachtoffers. Hij was op dat moment onder invloed van een zeer grote hoeveelheid alcohol en reed zonder geldig rijbewijs.

Voordat hij die nacht in de auto stapte werd hij door omstanders gewaarschuwd dat het niet verantwoord was om naar huis te rijden. Ook kreeg hij bij één van hen een slaapplek aangeboden. Door toch te gaan rijden heeft de verdachte zich volgens de rechter willens en wetens blootgesteld aan de aanmerkelijke kans dat de slachtoffers zouden komen te overlijden en heeft hij die kans op de koop toe genomen.

Ook weegt in zijn nadeel mee dat de man al drie keer eerder veroordeeld werd tot langdurige rij-ontzeggingen wegens rijden onder invloed. Volgens de rechter heeft de verdachte door zijn handelen de nabestaanden van het slachtoffer groot en onherstelbaar leed toegebracht. Er zijn levens verwoest. Het zwaargewonde mannelijke slachtoffer ondervindt nog steeds de lichamelijke en psychische gevolgen van het ongeval.

De opgelegde straf is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

middelburger (29-12-2016 om 15:43)
Deze persoon heeft al meerdere keren zonder rijbewijs gereden, dus denken jullie nu echt dat hij die 10 jaar gaat wachten? Hoe dom kun je zijn, deze persoon heeft overal lak aan en gaat zodra die weer in de gelegenheid is gewoon weer rijden!! Deze persoon na zijn straf ook minimaal 20 jaar de cursus AA laten volgen, 1x niet komen gelijk een maand de bak in.
John (29-12-2016 om 15:35)
Uit het feit dat hij al 3 maal veroordeeld is geweest maar dat het geen snars geholpen heeft blijkt dat er véél harder opgetreden moet worden tegen lieden die met drank achter het stuur kruipen. Elk jaar vallen vele doden en (zwaar) gewonden doordat mensen zo nodig met drank op achter het stuur kruipen. Je kunt dan niet spreken van een ongeluk maar van terreur. Iemand kiest heel bewust om ergens naar toe te gaan waar hij weet dat hij zal gaan drinken en ook weer met de auto terug te rijden. Dat vind ik misdadig. Wil je zuipen? Dan niet in de auto!! En de horeca en Horeca Nederland zouden ook eens hun verantwoording moeten nemen en niet alleen maar aan hun kassa's moeten denken. Iedere dode en gewonde die valt door drank is er een te veel.
Rien (29-12-2016 om 15:03)
Wil je zo iemand over 10 jaar weer in een auto zien rijden? Nou ik niet hoor.
Inge (29-12-2016 om 14:49)
Ik vind deze straf gezien de vreselijke gevolgen veel te licht. Deze persoon mag gewoon nooit meer een rijbewijs hebben en 6 jaar zitten.... De slachtoffers hebben levenslang...
Adje (29-12-2016 om 14:34)
De opgelegde straf is gelijk aan de eis van de officier van justitie maar is veel tekort. Ik wens alle familie en vrienden van de overleden vrouw alle sterkte en hoop dat deze vonnis van zes jaar wordt gezien als afsluiting van en vreselijk gebeurtenis.
jewillekens (29-12-2016 om 14:15)
deze straf is nog te weinig !!! je weet dat je met drank op niet achter het stuur moet en mag kruipen..