Zes jaar voor fataal ongeluk onder invloed

Toegevoegd: 29-12-2016, 14.00 uur

MIDDELBURG - De 44-jarige man uit Dreischor die in juli 2016 een dodelijk verkeersongeval veroorzaakte in Noordgouwe is veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf en een rijontzegging van 10 jaar.

Bij de aanrijding kwam een 29-jarige motorrijdster om het leven. Haar partner raakte zwaargewond. De rechtbank Zeeland-West-Brabant acht wettig en overtuigend bewezen dat de man zich schuldig heeft gemaakt aan doodslag en poging tot doodslag.

De man reed in de nacht van 23 juli met zijn bestelbus in op de achterkant van de motor van de slachtoffers. Hij was op dat moment onder invloed van een zeer grote hoeveelheid alcohol en reed zonder geldig rijbewijs.

Voordat hij die nacht in de auto stapte werd hij door omstanders gewaarschuwd dat het niet verantwoord was om naar huis te rijden. Ook kreeg hij bij één van hen een slaapplek aangeboden. Door toch te gaan rijden heeft de verdachte zich volgens de rechter willens en wetens blootgesteld aan de aanmerkelijke kans dat de slachtoffers zouden komen te overlijden en heeft hij die kans op de koop toe genomen.

Ook weegt in zijn nadeel mee dat de man al drie keer eerder veroordeeld werd tot langdurige rij-ontzeggingen wegens rijden onder invloed. Volgens de rechter heeft de verdachte door zijn handelen de nabestaanden van het slachtoffer groot en onherstelbaar leed toegebracht. Er zijn levens verwoest. Het zwaargewonde mannelijke slachtoffer ondervindt nog steeds de lichamelijke en psychische gevolgen van het ongeval.

De opgelegde straf is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

wim (30-12-2016 om 07:46)
Zowel zijn gevangenis straf en zijn rijontzegging van 10 jaar is maar een schijntje ten opzichte van de familie die om door zo'n moordenaar levenslang gestraft te worden gezien zijn verleden hoort die persoon nooit meer op de weg te komen laat hem maar zitten waar hij nu is ondergebracht, hierbij heel veel sterkte voor de nabestaande.
bram goeree (29-12-2016 om 19:18)
dit persoon zal het denk ik nooit leren .en 6 jaar daar gaat standaard een derde vanaf,dus is een mensenleven hier 4 jaar waard.sterkte voor de nabestaanden
Cerebrus (29-12-2016 om 16:52)
Goh, bijzonder, als licht-getinte scooterjeugd iemand doodrijdt krijgen ze een taakstraf. Wat is dat voor discriminatie?
kees (29-12-2016 om 16:21)
6 jaar voor dood door schuld? Dat is wel erg weinig. Verder staat er 10 jaar rijontzegging. Dat betekend dat de officier van justitie het rijbewijs 10 jaar bewaard en daarna (verlopen) terug geeft. Hij mag dus na 10 jaar zijn verlopen rijbewijs terug vragen en daarna weer opnieuw gaan lessen. Verlengen in tussentijd is onmogelijk. Desondanks is de straf veel en veel te licht. Hij had alles kunnen voorkomen, had zelfs een slaapplaats kunnen pakken, maar koos er voor mensen dood te rijden.
renee (29-12-2016 om 16:19)
Zes jaar zitten,wat kost dat per dag?. Tien jaar rijbewijs kwijt,die hij niet eens meer had,hoe kan zoiets in hemelsnaam.Nee hoor zijn leven lang in de kwikmijnen,als ze er nog zijn in Rusland laten werken met ongeveer 40 graden onder nul hoor.
freekje (29-12-2016 om 16:07)
Uiteraard is deze straf veel te kort, en ik ben van mening dat elke straf te kort is voor een daad als dit. Maar ik denk dat het nog meevalt dat deze meneer 6 jaar achter de tralies verdwijnt en 10 jaar niet meer mag rijden. In sommige andere gevallen komt de dader er met veel minder vanaf.