Gaslek speelde politie Vlissingen parten

Toegevoegd: 01-01-2017, 17.38 uur

VLISSINGEN - Het grote gaslek in Nieuw- en Sint Joosland speelde de politie parten bij het aanpakken van de ongeregeldheden vannacht in Vlissingen. Doordat bij de lekkage een ruime afzetting gemaakt moest worden vanwege explosiegevaar was er weinig capaciteit beschikbaar om de rust in de Vlissingse bloemenbuurt snel terug te brengen. Dat stelt de Zeeuwse 'driehoek', het overlegorgaan van politie, Openbaar Ministerie en de gemeenten.

Nadat rond 22.20 uur een brandweerwagen was bekogeld in de Bloemenlaan werd het al snel onrustig in de wijk. Diverse auto's werden vernield en in brand gestoken. Ook werden ruiten ingegooid en werd bij woningen vuurwerk naar binnen gegooid. Ook twee politievoertuigen sneuvelden. Volgens Marco van Leeuwen van het Openbaar Ministerie (OM) kwamen de ongeregeldheden als een totale verrassing. “Er was van tevoren geen enkele indicatie dat dit stond te gebeuren.”

Ongeveer tegelijkertijd met het moment dat in Vlissingen de sfeer omsloeg werd in Nieuw- en Sint Joosland opgemerkt dat het gas letterlijk uit de grond spoot. Vanwege het explosiegevaar moest een vuurwerkvrije zone worden ingesteld. Hiervoor moesten diverse agenten worden ingezet. Zij konden hierdoor niet naar Vlissingen worden gestuurd. Volgens Eric Nagelkerke, plaatsvervangend districtschef van de politie in Zeeland werd daarom ook de Mobiele Eenheid (ME) opgetrommeld. Hierdoor waren uiteindelijk zo'n dertig agenten op de been in het Vlissingse middengebied.

Volgens Van Leeuwen lukte het daarna echter niet om arrestaties te verrichten. “Het ging om een groot aantal personen, zeker 25 man. Zij bleken lokaal goed bekend en wisten zich snel te verplaatsen via brandgangen. Bovendien was niet duidelijk wie van de personen verantwoordelijk was voor de brandstichtingen en de vernielingen. We focussen ons nu echter op Vlissingen en gaan flink investeren om tot verdachten te komen.”

De politie is vanochtend al direct op pad gegaan om meer zicht op de zaak te krijgen. Nagelkerke: “We hebben mensen uitgenodigd voor een getuigenverhoor en ook hebben we gedupeerden opgeroepen om aangifte te doen. We weten bovendien in welke hoek we de daders moeten zoeken maar we kunnen nog geen personen koppelen aan specifieke feiten. De politie heeft echter goede hoop op arrestaties.”

Dat de politie niet direct de straten heeft schoongeveegd en alle mogelijke relschoppers heeft opgepakt komt volgens het OM omdat ervaringen uit het verleden duidelijk hebben gemaakt dat dit niet perse leidt tot meer veroordelingen. Er moet immers wel bewijs zijn. Desondanks geeft Van Leeuwen wel aan dat de incidenten natuurlijk wel vragen om een duidelijke reactie. Nagelkerke vult aan: “Het is gewoon ongehoord wat hier is gebeurd.”

Bekijk hier het overzicht met incidenten rondom de jaarwisseling.

Studenten doen onderzoek naar het gebruik van HVZeeland.
Wilt u helpen door deze enquête in te vullen? Bedankt! Klik hier!

Henk (2-1-2017 om 12:45)
In situaties als deze is het zeer zinvol om alles goed op beeld vast te leggen. Filmen die hap en later dat geteisem oppakken ! Ik kan, door het ontbreken van relevante gegevens, hier niet verder over oordelen, maar n.m.m. verdient het aanbeveling om in alle gevallen dat dergelijke feiten te verwachten zijn, een filmer in te zetten.
joop (2-1-2017 om 11:31)
Helemaal mee eens met abczeeuw En inderdaad heb zelf ook al jaren geen respect meer voor Blauw
Edje (2-1-2017 om 11:21)
Beetje slap excuus. Ik heb op Nieuwland meer brandweermensen gezien dan agenten. En die brandweermensen hadden het drukker.
pieterman (2-1-2017 om 10:29)
Hoezo daar is de Politie toch voor getraind om calamiteiten aan te kunnen ? Dus als er een gevaar is bij de kerncentrale of een terrorist dan ligt heel zeelands politieteam plat want men kan alleen maar ' geplande ' calamiteiten aan ? Bij een onvoorzien iets is het gelijk paniek en chaos ?
Ikke (2-1-2017 om 09:45)
Als deze lieden verstandig zijn en zich grote volwassen kerels durven noemen dan melden zij zich vrijwillig bij de politie, dat verdiend dan ondanks alles toch wat respect. Wat ze gedaan hebben is gewoon laf, ongeacht je afkomst moet je je schamen voor dergelijke uitspattingen. Laten zij hun eigen auto of die van hun naaste familie in de fik steken dan ben je pas een flinke vent. Maar nee dat durven ze niet. Heb er geen goed woord voor over.
Vlissinger (2-1-2017 om 02:19)
Lekker bezuinigen, nog minder agenten. ze kunnen nu 2 incidenten tegelijk al niet eens aan... mooie vooruitzichten!