Waterstand: schap paraat, coupures dicht

Toegevoegd: 11-01-2017, 16.16 uur - Update: 12-01-2017, 12.33 uur

Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - Vanwege de verwachte hoge waterstand staat het waterschap Scheldestromen paraat. Uit voorzorg zullen twee zogeheten coupures worden gesloten. Coupures zijn afsluitbare doorgangen in de dijk, bijvoorbeeld op plaatsen waar een weg de dijk kruist.
 
Het waterschap verwacht vannacht rond 01.20 uur een waterstand van 3.30 meter boven NAP. Ter vergelijking: Tijdens de sinterklaasstorm van 2013 werd de hoogste waterstand sinds de watersnoodramp in 1953 gemeten. In 1953 werd 4.55 meter boven NAP gemeten, in 2013 ging het om 3.99 meter boven NAP. 

De coupures die nu dicht gaan zijn die bij Poort De Ruyter (de doorgang naar de kazematten in Vlissingen) en de coupure bij het fiets-voetveer Vlissingen-Breskens, eveneens in Vlissingen. Vanwege de waterstand zijn ook de keersluizen bij Stavenisse, Vlissingen en Zierikzee gesloten. "Deze zijn al dicht want deze sluiten we namelijk al bij lagere waterstanden", aldus het Waterschap.

De Panoramaweg in Breskens gaat ook dicht. Deze zal tussen ergens tussen 16.00 en 19.00 uur worden afgesloten. De sluiting duurt volgens het waterschap naar verwachting in elk geval tot en met zaterdagmorgen. Rijkswaterstaat laat weten dat de schuiven van de Oosterscheldekering mogelijk gesloten zullen worden. "Mogelijk geeft de stormvloed in de loop van vrijdag aanleiding tot sluiting", aldus een woordvoerder.



Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
k (12-1-2017 om 10:09)
ja hoor we staan al paraat om onze vinger in de dijk te steken. paniek gezaai. vb code oranje en ik trap nog met 1 hand aan mn stuur tegen de wind maar we moeten op passen hoor tis code oranje. net zo iets als witte wuuven