Vier lintjes voor vrijwilligers KNRM

Toegevoegd: 26-04-2017, 11.12 uur
De vrijwilligers van de KNRM in Veere.
© Foto: KNRM Veere
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Tijdens lintjesregen zijn vier vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij in het zonnetje gezet. Drie vrijwilligers van Reddingstation Veere en een vrijwilliger van Reddingstation Westkapelle kregen woensdagochtend een koninklijke onderscheiding.

De vrijwilligers Jan Euser (66), Hugo de Ridder (57) en Kees den Hollander (55) van Reddingstation Veere kregen woensdagochtend in het stadhuis van Veere hun onderscheiding. Vrijwiliger Bram Theune (55) kreeg om 10.45 uur zijn onderscheiding uitgereikt in Het Polderhuis in Westkapelle.

Jan Euser
Jan Euser heeft in 1995 het huidige reddingstation van de KNRM in Veere, mede helpen heroprichten. Het station is daarvoor 35 jaar inactief geweest. Euser zorgde er vanuit zijn vrijwilligersfunctie bij de brandweer voor, dat er in de beginjaren veel andere brandweervrijwilligers zich ook als vrijwilliger bij de KNRM meldden. Tot 2006 is Jan Euser schipper geweest, sindsdien is hij penningmeester in de plaatselijke commissie van station Veere. Daarnaast is hij coördinator opleiden en oefenen en coördinator Communicatie en Fondsenwerving en beheert hij de website. Naast vrijwilliger bij de KNRM is Jan Euser chauffeur op de buurtbus tussen Veere en Middelburg en was hij van 1977 tot en met 2004 vrijwilliger bij brandweer Veere.

Hugo de Ridder
Bij de heroprichting van het KNRM reddingstation Veere in 1995 heeft Hugo de Ridder zich aangemeld als vrijwilliger. Hij was als stuurman in de Koopvaardij, een van de weinigen met een nautische achtergrond. Daarmee leverde hij een belangrijke bijdrage aan de heroprichting van het station. De Ridder was vrijwillig schipper en nu plaatsvervangend schipper. Hij feeft de rol van schipper in 2015 overgedragen in verband met het bereiken van de 55-jarige leeftijd. Voor Hugo is echter dispensatie verleend om langer door te varen, om zo de 24 uur bezetting te garanderen. Daarnaast blijft hij het reddingstation helpen door nieuwe bemanningsleden op te leiden en te trainen en om zijn opvolger met raad en daad bij te staan.

Kees den Hollander
ees den Hollander is vanaf de heroprichting van het KNRM reddingstation Veere in 1995 betrokken geweest bij het station. Hij heeft er samen met de andere vrijwilligers voor gezorgd dat het reddingstation en de bemanning voldoet aan de door de KNRM gestelde normen. Als vrijwilliger zonder enige nautische achtergrond heeft de Kees den Hollander veel tijd en energie gestopt in het verkrijgen van deze benodigde kennis. Naast zijn dagelijks werk bij de Politie, is Kees schipper en voorheen plaatsvervangend schipper. Daarnaast heeft hij een belangrijke rol in de teambuilding, in het werven van donateurs en sponsoren en beheert hij de social media. Kees den Hollander heeft zich als vrijwilliger opgegeven voor het opleiden van vrijwilliger op het Griekse eiland Chios. Mede door zijn inspanningen heeft Chios momenteel een operationeel reddingstation dat voldoet aan de door de International Maritime Rescue Federation gestelde normen. Naast vrijwilliger bij de KNRM is Kees den Hollander ook lid van een operakoor.

Bram Theune
Vrijwilliger Bram Theune (55) kreeg woensdagochtend in Het Polderhuis een lintje uitgereikt. Hij werd onderscheiden voor onder meer zijn jarenlange inzet voor de KNRM Westkapelle. In november 1993 werd Theune ingeschreven als vrijwilliger bij dit station. Sinds 2012 is hij plaatsvervangend schipper van de reddingboot Uly. Daarnaast is hij onder meer controleur veiligheidsmiddelen op meerdere KNRM reddingstations en organiseert hij de jaarlijkse familiedag op het station. In het dagelijks leven is Bram Theune chemisch technicus. Naast zijn vrijwilligerswerk voor de KNRM is hij nauw betrokken bij de organisatie van de Triathlon, de Kustmarathon en de jaarlijkse wielerronde van Westkapelle. Hij was van 1988 tot 2005 bestuurslid van schaatsvereniging en IJsclub Nova Zembla.

Renata (27-4-2017 om 19:57)
Toppers. Wel verdiend. Proficiat!