Brandweer Schouwen Duiveland deelt vuurzwepen uit

Toegevoegd: 27-07-2006, 11.45 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
RENESSE - Onder het motto ’de eerste klap is een daalder waard’ deelde Officier van Dienst van de brandweer L. Vermeer gisteren in Renesse de eerste zogenaamde vuurzwepen uit.

Deze stokken met aan het uiteinde metalen repen slaan op effectieve wijze de zuurstof uit de brand. Op het strand van Renesse werden de zes stuks uitgereikt aan de reddingsbrigade, strandpaviljoen Zuid Zuid West en de mensen van het nachtelijk strandtoezicht.

De vuurzweep is een ideaal middel tegen beginnende bos- en duinbranden. In verband met de aanhoudenden droogte heeft brandweer Schouwen-Duiveland 34 stuks besteld. „Als er brand uitbreekt duurt het even voordat we hier kunnen zijn. De mensen die op het strand werken, kunnen onze oren en ogen zijn en snel ingrijpen“, aldus Vermeer.

Volgens paviljoenhouder en tevens coördinator van het nachtelijk toezicht Leo Hart zijn de vuurzwepen een uitkomst. „Een kampvuur op het strand is snel te blussen, maar voor de duinen is dit ideaal.“ Het uitdelen van de vuurzwepen is onderdeel van de publiekscampagne ’Focus op Veiligheid’ van de Zeeuwse gemeenten. De resterende zwepen worden vandaag uitgedeeld onder de leden van de Vereniging Strandpaviljoenhouders Schouwse Kust (VSSK) en de reddingsbrigade