Hulpverlening op jeugdstranddag reddingsbrigade

Toegevoegd: 01-07-2017, 19.22 uur
De kinderen konden meevaren met de reddingsboot.
© Foto: Tony Berrevoets
Door: Manfred Berrevoets

OUWERKERK - Tijdens de jeugdstranddag van de Reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland hebben EHBO-ers van de reddingsbrigade daadwerkelijk hulp verleend aan een onderkoelde vrouw.

Vandaag was het voor de jongste leden van de reddingsbrigade een spannende dag. De jaarlijks terugkomende jeugdstranddag op het strandje van Ouwerkerk was weer aangebroken. Een dag gevuld met spelletjes en kleine hulpverlenigsoefeningen en spelen op het strand met als kers op de taart een stukje meevaren in de nieuwe reddingsboot Eb.

De leden van de reddingsbrigade oefenen het hele seizoen door in het zwembad om zo klaar te zijn voor de examens zwemmend redden. Het zwembadseizoen wordt jaarlijks afgesloten met de jeugdstranddag. Aan de hand van spelletjes wordt wat is geleerd in het zwembad op het strand in de praktijk gebracht.

Tijdens de spelletjes voor de jongste leden, werden de ervaren EHBO-ers van de reddingsbrigade aangesproken door een stel welke een kanotocht achter de rug hadden. Tijdens de kanotocht, welke onder toezicht van een ervaren instructeur werd gevaren, is de vrouw onderkoeld geraakt.

De vrouw is opgevangen in de reddingspost waar eerste hulp is verleend. Andere leden van de reddingsbrigade hebben er ondertussen voor gezorgd dat er warme kleding werd gehaald op de camping vanwaar de kanoërs zijn gestart.