Zeeverkenners in problemen op Westerschelde

Toegevoegd: 08-07-2017, 04.21 uur
De bootjes op de Westerschelde. De groep is afgemeerd aan de Poseidonsteiger
De bootjes op de Westerschelde.
© Foto: KNRM Breskens
Door: Manfred Berrevoets

VLISSINGEN - Zeven zeilbootjes van Belgische zeeverkenners zijn vrijdagochtend in de problemen gekomen op de Westerschelde. Rijkswaterstaat en de KNRM Breskens hebben de bootjes uit de hoofdvaargeul gehaald.

De reddingbootbemanning van Breskens was een zeiljacht met motorstoring aan het afmeren in de jachthaven wanneer er een bericht binnenkomt van Rijkswaterstaat. Zeven zeilbootjes van de zeeverkenners zeilen voor Vlissingen in de hoofdvaargeul van de Westerschelde. Met zeevaart van twee kanten in aantocht en de bootjes ver uit elkaar ontstond er een gevaarlijke situatie.

De scouts is gevraagd om het zeilen te stoppen en op motor de aanwijzingen te volgen. De Zeemanshoop weet de boten veilig uit de vaargeul te slepen en te begeleiden naar de Buitenhaven van Vlissingen. Hier wordt de hele groep afgemeerd aan de Poseidonsteiger waar de zeeverkenners rustig op adem kunnen komen na dit angstig avontuur.

louis (9-7-2017 om 18:49)
Zo te zien waren dit geen lelievletten, maar desondanks was en is dit een onverantwoorde actie van de verkenners en de leiding. Lijkt mij dat dit al in een vroeger stadium tegen te houden was. Hoezo wederom vanaf onze zuiderburen. Ga bij onze zuiderburen eens de veiligheidsregels op het gebied van duiken zeilen en beloodsing eens nader bekijken.. Dan zakt je broek vwb de veiligheid af.
bram goeree (9-7-2017 om 00:49)
als ik het goed heb is dit niet de eerste keer dat dit met hun gebeurd .een paar jaar geleden zijn ze ook op de Westerschelde in de problemen geweest.wel wat hard leers en dom
terneuzenaar (8-7-2017 om 10:16)
wat een blammage voor de leiding van de scouts, hoe haal je het in je botte hoofd om lelievletten op open water en nog wel in een hoofdvaargeul te wagen ?????? Deze vletten mogen daar geeneens komen, echt wat een onverantwoord gedrag.