Publiek op afstand bij berging tanker

Toegevoegd: 20-09-2017, 12.02 uur - Update: 20-09-2017, 12.32 uur
Sleepboten liggen momenteel nog steeds bij de tanker.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

BATH - Tijdens het bergen van de bij Bath gestrande tanker Seatrout zullen de politie en de gemeente Reimerswaal vanmiddag een deel van de omgeving afzetten. Dat meldt de Veiligheidsregio Zeeland.

Volgens de Veiligheidsregio wil men er voor zorgen dat er een veilige omgeving ontstaat in het geval er ondanks alle zorgvuldigheid van de slepers toch een tros los zou schieten. De tanker ligt immers vrij dicht bij de kant, ter hoogte van de Dumoulinweg.

Na de stranding van de 366 meter lange containerreus CSCL Jupiter half augustus, op vrijwel exact dezelfde locatie als nu, stroomde het publiek zo massaal toe dat er verkeersopstoppingen ontstonden. Ook toen wilden de instanties het publiek op afstand houden maar dat bleek nog niet zo eenvoudig. De Mobiele Eenheid (ME) werd opgeroepen maar die hoefde uiteindelijk weinig te doen.

Volgens de Veiligheidsregio zullen vandaag afzettingen worden gezet tussen de kruisingen Dumoulinweg - Valckenisseweg en Dumoulinweg - Schansweg. Als gevolg van de afzetting zijn de dijk en schorren niet toegankelijk voor het publiek.

Het is de bedoeling het schip rond 15.00 uur vlot te trekken. Naar verwachting worden hierbij zes sleepboten ingezet. Tijdens de werkzaamheden zal de scheepvaart tussen 14.00 uur en 16.15 uur volledig gestremd zijn. Op dit moment is de scheepvaart alleen gestemd voor schepen langer dan 200 meter. Schepen kleiner dan 200 meter kunnen gewoon gebruik maken van de vaarroute.

Aan boord van de Seatrour zijn overigens 17 bemanningsleden. Zij zijn volgens de Veiligheidsregio ongedeerd gebleven. “Er is voor de bemanning geen reden om van boord te gaan”, aldus een woordvoerder.

Martin (20-9-2017 om 23:23)
Waarom mag je niet op de dijk staan? De trossen van de sleepboot zijn zodanig kort indien deze breken deze nooit de dijk kunnen bereiken, belachlijk. Weet je wat wel gevaarlijk is? Schepen zover de rivier opsturen richting Antwerpen, met alle gevolgen van dien....
Sonja Maljaars (20-9-2017 om 21:51)
Het was anders bere-gezellig toen met dat schip in augustus. Niks geen chaos en geen problemen. Het was wel dom dat , toen een politiehelikopter met luidspreker ons weg wilde sturen, die boodschap absoluut niet verstaanbaar was.