Aantal verkeersongelukken fors gestegen

Toegevoegd: 12-10-2017, 11.00 uur
Aantal verkeersongelukken fors gestegen
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Het aantal verkeersongevallen op zogeheten de belangrijkste doorgaande wegen in Zeeland, de zogeheten IM-wegen, is in de afgelopen vier jaar met 18 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Incident Management Nederland.

In Zeeland vallen de A58, A256, N57, N59, N61, N62 en N254 onder de regeling van Incident Management. Het aantal ongelukken op deze wegen lag in 2013 nog op 400. Dit aantal is inmiddels met bijna 18 procent gestegen tot 470. Diee stijging is overigens lager dan het landelijk gemiddelde. Die bedroeg 27 procent.

Volgens de stichting is de stijging opmerkelijk. Het aantal ongevallen daalde jarenlang met 1 tot 2 procent maar sinds 2013 gaat het aantal ongevallen weer omhoog. “We beschikken niet over eigen gegevens met betrekking tot de oorzaak van het toenemend aantal ongevallen. Externe bronnen laten er echter geen twijfel over bestaan dat het toenemend gebruik van smartphones achter het stuur de belangrijkste factor is”, aldus de stichting.

“TNO heeft recentelijk vastgesteld dat het bedienen van een smartphone tijdens het rijden de kans op een gevaarlijke verkeerssituatie met een factor 23 verhoogt. Uit ander onderzoek is bekend dat een groot deel van de weggebruikers gedurende langere of kortere tijd met de smartphone bezig is”, zo laat de woordvoerder weten.

jaapvraag (13-10-2017 om 22:12)
En maar investeren in doorgetrokken strepen, gesplitste rijbanen, file veroorzakende rotondes etc. Met andere woorden geld weggooien.
jos (13-10-2017 om 18:36)
Gewoon zorgen dat die rot telefoons niet werken als je in een rijdende auto zit. Hetzelfde als je met de fiets rijdt. Dat zou al een hoop ongelukken schelen.
Arie (12-10-2017 om 20:54)
Gewoon een sensor inbouwen bij de smartphones dat ze bij een snelheid van meer dan 5 km per uur niet meer werken! Helaas voor de treinreizigers of passagiers van de auto, dan gaan die maar weer lekker ouwehoeren over van alles of niets. Het is technisch al heel gemakkelijk te realiseren maar de providers en fabrikanten willen er gewoon niet aan omdat zoiets omzet kost. De politiek ook niet want die zitten achterin de dienstauto alleen maar te bellen.
Kees (12-10-2017 om 13:39)
De smartphone bestaat echt al langer dan 4 jaar. De iphone bestaat 10 jaar en die was echt niet de eerste. Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het economisch herstel sinds 2014, waardoor meer mensen op weg zijn naar hun werk en weer naar huis.
ruiter (12-10-2017 om 13:04)
Ik denk dat de cruisecontrol ook veel ongelukken veroorzaakt . Denk maar aan vrachtwagens die achter op een file rijden .
Bram Luteyn (12-10-2017 om 12:44)
En het is toch zo eenvoudig,je gewoon aan de verkeersregels houden .Maar wat zie ik rond mij heen fietsers die richting aangeven ,je ziet ze bijna nooit.Ook veel automobilisten geven geen richting aan .Dit zijn heel eenvoudige handelingen die iedereen kan .Doe dit dan ook .en zo kan ik nog wel even doorgaan .Maar dit spreekt al voor zich .