Brandweerlieden trots, organisatie krijgt 5,6

Toegevoegd: 18-10-2017, 18.45 uur
Brandweerlieden trots, organisatie krijgt 5,6
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Zeeuwse brandweerlieden zijn er trots op om brandweerman of -vrouw te zijn en hebben plezier in hun werk maar hebben wel het nodige aan te merken op de brandweerorganisatie in de regio. Die krijgt namelijk maar een erg krappe voldoende. Dat blijkt uit het rapport ‘Onderzoek beleving repressief brandweerpersoneel 2017’.

Voor het rapport is landelijk onderzoek gedaan. Zeeuwse brandweerlieden gaven de brandweer gemiddeld het rapportcijfer 5,6. Dat is lager dan het landelijk gemiddelde van 6,2. Er is dan ook de nodige kritiek op de Zeeuwse brandweer. Het grootste deel (55%) van de mensen gaf bijvoorbeeld aan dat de regio geen duidelijk idee heeft over hoe de brandweer zich in de toekomst moet ontwikkelen. 67 Procent van de ondervraagden zegt dat de brandweer in de regio zich bovendien over het algemeen in de verkeerde richting ontwikkeld.

Ze hebben bijvoorbeeld ook het gevoel dat ze door regionalisering een nummer zijn geworden (79%). Ook geeft bijna de helft van de brandweerlieden aan dat ze ontevreden zijn over de waardering die ze krijgen van het management. Verder geeft 64% aan dat het management niet goed rekening houdt met de werkzaamheden van de werkvloer. Niet geheel onlogisch is het dan ook vooral de eigen post/kazerne die hen aan het brandweerwerk bindt.

Werving onvoldoende
Van de Zeeuwse brandweerlieden die bekend was met de visie van de regio gaf daarnaast 64 procent aan zich hier niet in te herkennen. Ook is er kritiek op het wervingsbeleid, in Zeeland een heikel punt want diverse posten zoeken nog nieuwe vrijwilligers. Bijna 60 procent van de ondervraagde brandweerlieden zegt dat namelijk onvoldoende wordt gedaan om nieuwe vrijwilligers te werven. Tegelijkertijd wordt overigens wel door ruim 90 procent onderkend dat het steeds lastiger wordt om nieuwe vrijwilligers aan te trekken.

De Zeeuwse brandweerlieden geven op meerdere onderdelen aan graag betrokken te worden in keuzes die hen direct raken. Bijvoorbeeld als het gaat om de selectie en werving van nieuwe collega's, de aanschaf van nieuwe voertuigen of die van nieuwe persoonlijke beschermingsmiddelen. De Veiligheidsregio Zeeland heeft in een reactie laten weten dat de resultaten uit het belevingsonderzoek “herkenbaar” zijn.

Nader onderzoeken
“Als ontwikkelpunten komen onder meer naar voren de inspraak van de werkvloer richting hoger management en de ‘regelruimte’ in het eigen brandweerwerk. Op basis van het onderzoek Twynstra Gudde en de vele gesprekken die we hebben gevoerd is de veiligheidsregio momenteel de ontwikkelpunten aan het aanpakken in het project Emergo. Veel thema’s uit het belevingsonderzoek worden hierdoor opgepakt. Daar waar dat niet zo is, gaan we dat nader onderzoeken. Veiligheidsregio Zeeland neemt de beleving van haar brandweermensen serieus", zo laat een woordvoerder weten.

"De resultaten onderschrijven grotendeels de bevindingen uit het Twynstra Gudde-onderzoek. Daarnaast volgen uit de regionale onderzoeksresultaten enkele nieuwe accenten die onze aandacht vragen. Dit nieuwe rapport vormt daarom een belangrijke aanvulling op de uitkomsten van het eerder verrichtte onderzoek. Met de waardevolle informatie die deze resultaten bieden, gaan wij verder op de reeds ingeslagen weg. In het eerste kwartaal van het volgende jaar zullen wij tegelijk met de uitslag van het Emergotevredenheidsonderzoek hierop terugkomen”, aldus de Veiligheidsregio.

Jan (18-10-2017 om 19:41)
Gewoon vasthouden aan de leeftijdsgrens en eisen. Dit zijn goede ingrediƫnten om geen vrijwilligers meer te kunnen vinden.