'TBS van brandstichter met moordplan verlengen'

Toegevoegd: 30-10-2017, 19.34 uur
'TBS van brandstichter met moordplan verlengen'
© Foto: Rechtbank Zeeland-West-Brabant (archief)

MIDDELBURG - De tbs met dwangverpleging van een Tholenaar die in 2007 werd veroordeeld wegens poging tot moord, bedreiging en brandstichting wordt, als het aan het Openbaar Ministerie (OM) ligt, met twee jaar worden verlengd.

De 40-jarige J.B. werd in 2007 conform de eis veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar en tbs met dwangverpleging. Daarnaast moest B. zijn slachtoffers een schadevergoeding van duizend euro betalen.

B. bewoonde destijds een appartement in de Hoogstraat in Tholen en zorgde voor enige overlast. Dit leidde tot pesterijtjes over en weer met zijn twee vrouwelijke bovenburen. B. - die volgens de gedragsdeskundigen van alles mankeerde - wilde rust in zijn leven en die rust meende hij te kunnen vinden in een tbs-kliniek. Dat werd ook zijn doel en 'dus' besloot hij de vrouwen te vermoorden, zodat hij mogelijk tbs opgelegd kon krijgen.

Op 8 januari 2007 stak hij de houten trap van het appartementencomplex in brand. De twee vrouwen konden met behulp van de brandweer worden gered. Tijdens de behandeling van de zaak maakte B. duidelijk er veel spijt van te hebben dat de vrouwen niet om het leven waren gekomen.

B. verblijft momenteel in een inrichting in het Brabantse Zeeland en zit op eigen verzoek in de zogeheten Long Stay-afdeling. B. heeft te kennen gegeven in een inrichting dichter bij huis en zijn familie te willen zitten.

Uitspraak 13 november

Vlissinger (30-10-2017 om 21:48)
Overduidelijk een gevalletje gestoorde psychopaat. Deze ziekte is niet te genezen. Dit soort mensen zouden uberhaupt niet in de samenleving mogen wonen omdat ze anderen het leven opzettelijk zuur proberen te maken. Praten over verlengen zou niet eens aan de orde moeten komen. Knettergek dit soort lui want ze denken naast die gestoorde kronkels ook nog eens dat ze de slimste of anders wel de mooiste van iedereen zijn.
Andre (30-10-2017 om 19:54)
Ach , dit soort gasten verdienen geen tweede kans, de doodstraf moet ingevoerd worden. Ze laten steeds vaker die tbs ers los op proefverlof etc, afschieten dat schorum, en anders gaan we gewoon eigen rechter spelen.