Geen files

Trio collecteert met valse gemeentebrief

Toegevoegd: 05-11-2017, 10.56 uur
Trio collecteert met valse gemeentebrief
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

TERNEUZEN - Vrijdagmiddag zijn in de Bellamystraat in Terneuzen drie mannen betrapt op het collecteren zonder geldige vergunning. Zij deden dat uit naam van de Stichting Steun Mensenrechten.

De politie kreeg 's middags een melding over drie mannen die voor een supermarkt geld probeerden in te zamelen. Naar eigen zeggen voor het verbeteren van de mensenrechten in Iran. Een agent ging poolshoogte nemen en trof een 54-jarige man uit Amsterdam, een 60-jarige man uit Heemskerk en een 59-jarige man uit Den Haag aan. Zij waren in gesprek zijn met passanten. Alle drie de mannen bleken geboren te zijn in Iran.

De collectanten toonden voorbijgangers een map met foto’s waaruit zou moeten blijken dat de mensenrechten in Iran geschonden worden. Met hun verhaal probeerden zij personen te bewegen om geld te doneren via een mobiel pinapparaat of door een betaalkaart te ondertekenen. Om te bewijzen dat het om een legale collecte zou gaan, hadden de drie een brief bij zich met daarboven het logo van de gemeente Terneuzen.

Volgens de politie konden de drie echter geen lidmaatschaps- of legitimatiebewijs tonen van de Stichting Steun Mensenrechten, waarvoor zij actief zouden zijn. Ook bleek dat de gemeente Terneuzen helemaal geen vergunning had afgegeven om te mogen collecteren. Tegen de mannen is proces-verbaal opgemaakt voor de overtreding van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het pinapparaat en een ondertekende betaalkaart zijn in beslag genomen.

De politie raadt mensen aan bij een collecte altijd te vragen om een legitimatiebewijs. “Heeft de persoon deze niet, geef dan geen geld. Vertrouwt u het niet? Bel direct de politie op 112 als de collectant nog aanwezig is. Is de collectant reeds weg, doe dan toch melding door te bellen naar 0900-8844 en een zo goed mogelijk signalement door te geven.”

Henk Hopjes (6-11-2017 om 14:54)
Ik ben er ook zo een tegen gekomen voor de Albert Heijn in Middelburg, hij deed mij wel aan als iemand die oprecht was. Ondanks dat ik geen geld heb gegeven vraag ik mij af of ze nu werkelijk oplichters zijn of dat ze op eigen initiatief voor de stichting zijn gaan collecteren. Ik zag wel in zijn map dat er mensen hun gegevens hadden ingevuld op een aantal van de formulieren.