Resultaten grote controle clubfeest No Surrender

Toegevoegd: 08-11-2017, 13.36 uur
Tussen 16.00 en 20.00 uur werden ruim honderd auto’s en motoren gecontroleerd.
© Foto: Politie Zeeland - West-Brabant
Door: Manfred Berrevoets

CLINGE - Dinsdagmiddag en -avond heeft de politie bij het clubhuis van motorclub No Surrender aan de Gravenstraat in Clinge een grote controle gehouden. In het clubhuis stond een clubavond gepland waar ruim honderd leden de motorclub op af bleken te komen.

De bestuurlijke driehoek, bestaande uit burgemeester, gebiedsofficier en teamchef politie, had besloten tot een politiecontrole naar de bezoekers van de clubavond en aansluitend een bestuurlijke controle in het clubhuis. “Het doel was vooral controleren op de verkeersveiligheid en het opsporen van strafbare feiten. Verder wilden we onze informatiepositie op het gebied van No Surrender versterken”, aldus Eric Nagelkerke, teamchef van Zeeuws-Vlaanderen.

Informatie
Het thema outlaw motorcycle gang (OMG) heeft de aandacht van de overheid. De georganiseerde criminaliteit, die de samenleving ondermijnt en waar OMG-leden regelmatig mee in verband zijn te brengen, worden gezamenlijk door de handhavingspartners aangepakt. Nagelkerke: “We hebben informatie nodig om de ondermijning aan te pakken. Dit soort controles leveren ons veel waardevolle gegevens op. Uiteindelijk kwamen er ruim honderd mensen naar de clubavond. De clubavond werd - naast leden uit heel Nederland - ook bezocht door leden uit België en Frankrijk. Daarom waren ook Belgische collega’s bij de controle aanwezig.”

Resultaten politiecontrole
Tussen 16.00 en 20.00 uur werden ruim honderd auto’s en motoren gecontroleerd. De teamchef: “Door deze gezamenlijke controle hebben we een duidelijk signaal afgegeven aan de OMG en aan de burger dat wij problemen met OMG’s serieus aanpakken.” Nagelkerke was tevreden over de resultaten van de controle: ”Er werd veel informatie verzameld en vastgelegd. Verder werden er twee openstaande boetes (1x 126 euro en 1x 202 euro) geïnd en twee bekeuringen uitgeschreven voor het niet tonen van een identiteitsbewijs en een verlopen rijbewijs. Er werd iemand aangehouden met vijftien gram hennep, deze kreeg een boete van 75 euro. De belastingdienst legde bij vier belastingschuldigen beslag op hun voertuig, zij mochten met dit voertuig doorrijden. Van vijf andere belastingschuldigen werd beslag gelegd op hun voertuig, deze werden afgevoerd. In totaal werd aan de belastingdienst ruim 8.500 euro betaald. De grootste contante betaling was een bedrag van 3.500 euro.”

Resultaten bestuurlijke controle
Rond 22.30 uur heeft de gemeente Hulst, ondersteund door de politie, een bestuurlijke controle gehouden in het café, wat door No Surrender aan de ’s Gravenstraat als clubhuis wordt gebruikt. De controle was gericht op de Drank- en Horecawet en toezicht op onderdelen van bouw en wonen. Volgens burgemeester Jan-Frans Mulder heeft de bestuurlijke controle geen bijzonderheden opgeleverd: “De gemeente Hulst lift mee met de landelijke actie. Het moet duidelijk zijn dat het om een café gaat en dat het geen clubhuis is.”

k (13-11-2017 om 13:02)
vreemd dat de politie van tevoren aankondigt een controle uit te gaan voeren, zodat deze club de zware jongens ff in kan seinen thuis the blijven, 100 man das niks op zo'n club avond daar komt normaal meer volk op af. dit mag de politie ook wel eens doen bij normale burgers, gewoon op Facebook zetten we gaan u op snelheid controleren vandaag dus rijd rustig. waarom staan voor ons alcohol controles altijd na een feest en nooit er voor en bij deze gasten wel? das gewoon laf vd politie
Marcel (8-11-2017 om 14:35)
Poeh, dat was een klapper zeg! Lekker een motorclubje pesten, daar lijkt het mij meer op. 6 mnd geleden was er een doodnormale politiecontrole bij Zierikzee... Van de 40 gecontroleerde voertuigen hielden er zich 13 niet aan de wet. Als je deze cijfers daar naast legt valt het met deze OMG nogal mee.