Jongens bekennen reeks straatroven Hulst

Toegevoegd: 05-12-2017, 09.41 uur
Tijdens het onderzoek werden er vier jongeren aangehouden.
© Foto: Politie Zeeland-West-Brabant
Door: Manfred Berrevoets

HULST - De politie heeft het onderzoek naar de negen gewapende straatroven in Hulst en omgeving afgerond.

Tijdens het onderzoek werden er vier jongeren aangehouden. Het gaat om een jongen (17) uit Middelburg, een jongeman (18) uit Kloosterzande en twee jongens (beiden 17) uit Hulst. Het viertal bekende hun betrokkenheid bij de berovingen. De jongeren kozen hun slachtoffers willekeurig uit. De gedupeerden reden op de fiets en kwamen veelal van een groot feest in Graauw. Ze werden met twee pistolen bedreigd. Volgens verklaringen vermoedelijk zogenoemde balletjespistolen, die niet van echt zijn te onderscheiden. Deze wapens zijn tijdens het onderzoek niet meer gevonden.

De reeks berovingen vonden plaats op zaterdagmorgen vroeg 21 oktober jl. in een tijdsbestek van ruim drie uur, namelijk van middernacht tot 3.15 uur. De 18-jarige jongeman had een auto en reed het viertal rond. De andere drie jongens bedreigden de slachtoffers op een grove wijze.

De buit bestond uit een telefoon, geld, kleding en sleutels. Negen jeugdige slachtoffers deden aangifte. Ze zijn in de leeftijd van 15 tot en met 20 jaar en allen afkomstig uit de gemeente Hulst. Slachtofferhulp is door de politie in kennis gesteld. Zij namen contact met de benadeelden op. De jongeren zijn nadien ook door de politie geïnformeerd dat hun zaak lijkt opgelost.

De eerste twee straatrovers liepen in de vroege ochtend van 21 oktober bij een politiecontrole tegen de lamp. Agenten waren opgeroepen om de daders op te sporen. De dagen erna werden nog twee verdachten opgespoord. Een rechercheur zag dat de plaatselijke kennis van agenten veel meerwaarde had bij het politieonderzoek: “Bovenop de zeer succesvolle politiecontroles tijdens de nacht, konden we al snel de andere twee jongens aanhouden. De lokale kennis van de agenten was hierbij doorslaggevend. Het was ook fijn dat de samenwerking met de vier advocaten van de jongeren gesmeerd verliep. Bij de ouders troffen we veel ongeloof aan, dat hun zoon dit had geflikt.”

Naast de recherche is ook een jeugd wijkagent bij het onderzoek betrokken en met een school aan de slag gegaan. Enkele straatrovers zaten bij sommige slachtoffers op dezelfde school. Jeugdagent Rini Koevoets is met de school aan de slag gegaan: “We hebben overlegd met de school en de jeugdreclassering. In dit overleg zijn afspraken gemaakt over de veiligheid van deze jongeren, zowel de slachtoffers als de verdachten. Deze afspraken zijn nader uitgewerkt in overleg met de jongeren en hun ouders in een zogenaamd veiligheidsplan.”

Het viertal is tijdens hun hechtenis geleid voor de Rechter-Commissaris, enkele malen is hun hechtenis verlengd. De Rechter-Commissaris heeft de hechtenis voor de Middelburger onder bepaalde voorwaarden op 15 november jl. geschorst. Ditzelfde geldt op 22 november voor de jongeman uit Kloosterzande. De hechtenis van een van de jongens uit Hulst werd eveneens op 22 november jl. geschorst. De andere jongen uit Hulst zit nog vast. Zijn hechtenis wordt dinsdag 5 december door de Rechter-Commissaris getoetst.

Tijdens het rechercheonderzoek bleek dat een van de jongeren begin oktober jl. vermoedelijk een afpersing had gepleegd. Het slachtoffer, een jongen (15) uit Hulst werd door een van de jongens uit Hulst bedreigd. Het slachtoffer moest geld afgeven. Hij heeft op 31 oktober, dus na de reeks straatroven, aangifte van de afpersing gedaan. De Hulstenaar is over deze zaak gehoord.

k (7-12-2017 om 18:53)
wat een dummies zeg daar in klooster en hulst iedereen moet bang zijn voor een stel 17 jarigen laat zo'n kneusje mij eens overvallen met zn balletjes pistool dan kunnen ze dat ding operatief uit zn reed halen toen ik 16/17 was waren we veel te druk met het opvoeren van brommers en wij werkte wel om het te verdienen, wat doet de jeugd nu? lekker aan de cocke mdma geld voor een brommer is er vaak niet en ze worden agressiever en agresiever
Terneuzenaar (6-12-2017 om 12:04)
Rotte appels zijn er altijd, en ook altijd al geweest. Stel dienstplicht verplicht vanaf 16 jaar, geen uitzonderingen!
Jac (5-12-2017 om 20:13)
Straf is de prijs die je betaald aan de maatschappij voor je misdaad. Het is bewezen dat celstraffen op zich een beperkt positief effect hebben op de dader. Het Nederlandse rechtssysteem kennende zal de staf voor deze jongeren niet levenslang met TBS zijn. Dus het is slim om naast hun straf ook nog iets te doen met het oog op een mogelijk crimineelvrij verder leven van deze jongeren. Helaas is op dit vlak de boel totaal kapot bezuinig, alsmede de hulptrajecten die vooraf dit eventueel hadden kunnen voorkomen. En laten we ook vooral de aandacht voor de slachtoffers niet vergeten.
jacob (5-12-2017 om 14:43)
@A.D., Wat denk je zelf ze komen er met een taakstraf vanaf, misschien dat de 18 jarige een cel strafje krijgt maar dat valt nog te bezien. De recht spraak in Nederland is volledig de weg kwijt. Van mijn part openen ze weer tucht scholen waar ze onderhanden worden genomen door keiharde instructeurs waar ze 's morgens tot 's avonds moeten boot campen. en respect leren.
AD. (5-12-2017 om 12:10)
Dit blijven draaideur criminelen die hun toekomst nu al hebben verprutst..Dus wel een passende straf geven en geen taakstraf of voorwaardelijke celstraf maar echt opsluiten en kom dan niet af met het verhaal dat dat niet goed is voor hun toekomst want anders worden de daders ontzien en de slachtoffers blijven weer gedupeerd achter.