Borsele heeft dekkend reanimatienetwerk

Toegevoegd: 11-12-2017, 15.54 uur
Borsele heeft dekkend reanimatienetwerk
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

HEINKENSZAND - Sinds kort beschikt de gemeente Borsele over een dekkend netwerk van burgerhulpverleners, die opgeroepen kunnen worden bij een reanimatiemelding. Dat meldt de gemeente Borsele.

Volgens de gemeente zijn in totaal 356 getrainde vrijwilligers aangesloten op het burgerhulpverlenersnetwerk. Ook is met bedrijven, instellingen en particulieren afgesproken dat zij hun AED’s ter beschikking stellen voor gebruik door vrijwilligers van HartVeilig.

De aangesloten personen zullen de meldkamer een bericht krijgen. Mochten zij voor de professionele hulpverlening arriveren, dan kunnen zij starten met reanimatie. Hierna kunnen ambulanceverpleegkundigen deze overnemen. “Zo is de kans groter dat er binnen de eerste cruciale zes minuten hulp wordt verleend”, zo legt de gemeente uit.

In Nederland worden jaarlijks 15.000 mensen getroffen door een circulatiestilstand. De kans op overleven is het grootst wanneer er binnen 6 minuten acute hulp wordt verleend. Een ambulance kan niet altijd binnen deze cruciale minuten arriveren. Door mensen in de omgeving van het slachtoffer in te zetten voor de eerste acute hulpverlening, wordt de kans om een hartstilstand te overleven dan ook vergroot.

Hulpverlener (11-12-2017 om 17:15)
Helaas maar dit is NIET tot stand gekomen dóór de gemeente Borsele.... ze doen dit wel zo overkomen! Gemeente Borsele heeft er nagenoeg niets aan gedaan. Alle vrijwilligers, sponsoren en bedrijven: HARTELIJK DANK VOOR UW MEDEWERKING!