'Voetgangers moeten ogen in hun achterhoofd hebben'

Toegevoegd: 29-08-2006, 10.40 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
GOES - Voetgangers in de woonwijk Goese Polder moeten vaak ogen in hun achterhoofd hebben. Als ze niet uitkijken worden ze in de vele smalle paadjes en parkjes omver gereden door fietsers en brommers, die hun route willen afsnijden.

Zaterdag ging het mis. Een elfjarig meisje, dat uit één van de brandgangen in de Goese Spaakstede kwam lopen, werd aangereden door een motorcrosser. Het meisje liep licht hoofdletsel en een pijnlijke schouder op.

Het ongeluk lijkt niet op zichzelf te staan. Buurtbewoners hebben al langer last van brommers en fietsers die op voetpaden rijden. „We hebben het met elkaar veel over het ongeluk gehad“, vertelt X. Smid, die ook in de Spaakstede woont. „De brommers rijden hier ontzettend hard. Ze rijden ook op stoepen en paden waar ze niet mogen rijden. Ik heb twee kinderen van één en drie. Ik heb bewust voor een erfje gekozen om te wonen, zodat ze rustig buiten kunnen spelen. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat het maar net goed ging.“

Politie
De politie Zeeland heeft geen aanwijzingen dat het hier om en structureel probleem gaat. „Wij hebben het idee dat het ongeluk een incident was“, zegt voorlichter A. Don van de politie Zeeland. „Ongeveer twee jaar geleden waren er regelmatig problemen met bromfietsers in de Goese Polder. We zijn toen controles uit gaan voeren. Dat heeft geholpen, want in het eerste jaar is de overlast gekelderd. Over fietsers op wandelpaden hebben we geen klachten binnen gekregen. Het zou best kunnen dat het probleem bestaat, maar mensen bellen ons daar niet over.“

Ook de gemeente Goes heeft geen klachten gehoord van burgers over voorbijrazende brommers en fietsers. Bij de wijkinfowinkel is dat wel anders. „Ik zou het geen structureel probleem noemen, maar we krijgen hier zo’n twee keer per week dit soort klachten binnen“, meldt K. Labrujère van SMWO Welzijn. „Dan gaat het niet specifiek om jongeren hoor. De wandelpaden hebben vaak geen borden. Die brandgangen worden ook vaak door zowel fietsers als voetgangers gebruikt. Ik denk dat het fietsen in die paden vaak niet eens met opzet gebeurt, het is vooral gemakzucht van mensen. Als het allemaal rustig gaat, dan moet het op zich wel kunnen.“

Ergernis
Rustig fietsen en brommen is er soms wel bij, maar vaak ook niet. „Er rijden hier non-stop fietsers en brom- mers. Vooral als de scholen uitgaan, rijden er hele groepen. Ik erger me er soms wel aan, maar je kunt ze niet op hun gedrag aanspreken, want er staat nergens een bord dat aangeeft dat het hier een voetpad is“, zegt W. Wit, die elke dag zijn hond uitlaat in het parkje bij de Holtkampschool.

Kinderwagen
D. de Hoop die in de Simone Veilhof woont, ondernam een aantal jaren geleden zelf actie. „Ik ben de werkgroep ’verkeersveiligheid Spinnegebied’ begonnen. Ik liep namelijk altijd met de kinderwagen op het paadje tussen de Erasmusflat en de Tweemaster. Daar rijden heel veel fietsers, terwijl dat niet mag.“

Toen haar kinderen later op basisschool het Noorderlicht zaten, kwam ze hetzelfde probleem tegen. „Fietsers rondom de Spinne zoeken de kortste weg. Ze nemen de parkjes over. Er staat niet duidelijk aangegeven dat het om een wandelpad gaat. Dan kun je natuurlijk net doen alsof je dat niet weet. De mensen die slecht ter been zijn en kleine kinderen worden er de dupe van.“

De Hoop maakte een enquête en deelde die uit op de Holtkampschool. „Daar zitten de toekomstige gebruikers van de brede school. Ik heb vragen gesteld over veiligheid en de verkeerssituatie. Ik heb zestig reacties, maar ben nog bezig met het verwerken van de resultaten. Ik probeer met de enquête meer grond te krijgen om het probleem bij de gemeente aan te kaarten.“