Jaarwisseling: 'Positieve cijfers maar triest dat dit nodig is'

Toegevoegd: 01-01-2018, 16.23 uur
Ook in de Vlissingse Bloemenlaan bleef het rustig.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

MIDDELBURG - Veertien arrestanten (waarvan 7 jaarwisseling-gerelateerd), 71 brandmeldingen en tegen de 600 meldingen bij de politiemeldkamer. Dat is de stand van zaken na een - volgens de politie - rustige jaarwisseling in Zeeland.

Volgens de Zeeuwse politiedistrictschef Ronald Weydema waren er dit jaar geen grote incidenten. Ook in Krabbendijke en in het Vlissingse middengebied was het rustig. Wel was er in Westdorpe iemand die een vuurwerkshow in elkaar had geknutseld. Hij kon door de politie worden tegengehouden. Het vuurwerk is inmiddels door de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) vernietigd.

“We hebben het maximale gedaan om te voorkomen dat het mis zou gaan en daardoor hadden we nu zeker grip op de situatie”, aldus Weydema. Dat was vorig jaar wel anders. De Vlissingse Bloemenlaan was toen het toneel van ongeregeldheden. Er werden vernielingen gepleegd en ook werden auto's in brand gestoken. De rellen kwamen voor de politie totaal onverwacht.

Jerrycan
Vanwege de ongeregeldheden tijdens de overgang van 2016 naar 2017 was ter plekke nu de Mobiele Eenheid (ME) op straat en was een samenscholingsverbod ingesteld. Er werden twee personen aangehouden die dat verbod overtraden. Een ander werd opgepakt omdat hij een jerrycan met een brandbare vloeistof bij zich had.

Grootschalige vernielingen en brandstichtingen bleven dit jaar uit. Volgens Weydema komt dat vooral omdat ook vooraf al veel capaciteit is ingezet. “Op Walcheren is bijvoorbeeld al een half jaar geleden gestart met de voorbereidingen. Ook hebben we voor de jaarwisseling de handel in illegaal vuurwerk goed in de gaten gehouden. We hebben vele tientallen kilo's aan vuurwerk onderschept en in beslag genomen. Al met al lijkt het verzette werk in het voortraject zijn vruchten te hebben afgeworpen.”

In totaal zes Vlissingers was een meldplicht opgelegd. Het ging om personen die vorig jaar betrokken waren bij incidenten. Zij moesten zich regelmatig melden op het politiebureau in Middelburg. Harald Bergmann, voorzitter van het Zeeuwse districtscollege en tevens burgemeester van Middelburg: “Slechts één van de zes heeft zich hier niet aan gehouden. De anderen hebben zonder incidenten oud en nieuw gevierd op de Markt in Middelburg en zich netjes volgens afspraak gemeld.”

In de smiezen
Ook het versturen van waarschuwingsbrieven door de verschillende burgemeesters heeft effect gehad. Van Leeuwen: “Op deze manier laten we zien dat we als overheid wel degelijk in de smiezen hebben wie betrokken zijn bij incidenten, ook al hebben we ze niet concreet kunnen pakken. Ze worden zo uit de anonimiteit gehaald”. Volgens Bergmann is gebleken dat mensen die zo'n waarschuwing kregen zich inderdaad gedeisd hebben gehouden.

Naast de drie genoemde aanhoudingen in Vlissingen werden volgens Marco van Leeuwen van het Openbaar Ministerie (OM) nog 11 personen opgepakt. Zij maakten zich onder meer schuldig aan het niet opvolgen van een ambtelijk bevel, openbare dronkenschap, bedreiging en mishandeling.

Het aantal meldingen dat de Zeeuwse politie te verwerken kreeg lag tot vanochtend 08.30 uur op 561. Weydema: “Daar zullen er dus nog wel wat bijgekomen zijn, maar het aantal ligt in ieder geval een stuk lager dan dat van vorige jaarwisseling. Toen waren er namelijk 728 meldingen.”

Triest
Ondanks alle positieve cijfers blijft het volgens het OM triest om te zien dat er zoveel politie-inzet nodig is om te voorkomen dat het misgaat. Volgens politiechef Weydema waren deze jaarwisseling in Zeeland enkele honderden politiemensen, opsporingsambtenaren en andere hulpverleners op de been. Van Leeuwen: “Ik hoop dat dit ooit niet meer nodig is”. De komende tijd zal de jaarwisseling nader worden geëvalueerd om te kijken welke maatregelen volgend jaar nodig zijn.

liesbeth van den bergh (2-1-2018 om 12:00)
En nu het opruimen nog, wat een trieste zaak!!! Absurd dat dit gebeurd en ieder jaar opnieuw. OVERLAST op alle fronten!