Hulpverlening zaak overleden baby schoot tekort

Toegevoegd: 10-01-2018, 18.45 uur
Hulpverlening zaak overleden baby schoot tekort
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Hulpverlenende instanties zijn tekort geschoten bij het begeleiden van een Middelburgs gezin waarvan de baby in 2016 overleed, vermoedelijk als gevolg van mishandeling.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg, Inspectie Jeugdzorg en Inspectie Veiligheid en Justitie startten in mei 2016 een onderzoek nadat op 24 mei een vier maanden oud jongetje overleed in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Het kind was een dag eerder opgenomen.

Omdat er een vermoeden bestond van kindermishandeling startte de politie een onderzoek. Dit leidde op 7 juni tot de aanhouding van de beide ouders. Vorige maand stond de 20-jarige vader voor het eerst terecht. Hij zou het kind dusdanig hard hebben geschud dat het overleed. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) zou de man ook geweld op het hoofd van de baby hebben toegepast.

Veel betrokkenen
De rechtszaak loopt nog maar de inspecties, die alleen keken naar de rol van de hulpverlening, hebben inmiddels hun rapport klaar. Volgens de onderzoekers waren bij het gezin meerdere hulpverlenende instanties betrokken: Porthos, Intervence, VraagKracht, Emergis afdeling Forensische Zorg Zeeland, Reclassering Nederland, twee huisartsenpraktijken, Veilig Thuis Zeeland, Jeugdgezondheidszorg, Veilige Start en het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis.

“De Inspecties concluderen dat, ondanks de goede intenties en inspanningen van de professionals, de hulpverlening tekort schoot. Er was onvoldoende afstemming tussen de betrokken professionals en er werd onvoldoende integraal gewerkt”, zo laat een woordvoerder vandaag weten.

Geen afstemming
“In deze casus was er naast reguliere (jeugd)hulp aan het gezin ook sprake van een strafrechtelijk traject. Vanuit zowel de (jeugd)hulp als het strafrechtelijk kader waren regievoerders aangewezen. De Inspecties verwachten in dit soort situaties dat regisseurs afstemming met elkaar zoeken over de doelen van hun opdrachten. Dat is in dit geval niet gebeurd”, aldus de inspecties.

Volgens de onderzoekers waren bovendien niet alle betrokken professionals aanwezig bij georganiseerde familienetwerkberaden en hadden niet alle betrokkenen alle beschikbare informatie. “Behandelingsplannen werden niet in samenhang uitgevoerd en doelen werden onvoldoende op elkaar afgestemd”, zo schrijven de onderzoekers.

Naar aanleiding van het gebeurde moeten de betrokken organisaties binnen drie maanden een plan opstellen met concrete verbetermaatregelen. “De Inspecties beoordelen deze plannen en volgen de voortgang van het verbetertraject. Waar nodig zullen zij de verbeteringen (onverwacht) in de praktijk toetsen”, aldus de woordvoerder.

Gemeenten
“Gemeenten zijn tot slot vanuit de Jeugdwet verantwoordelijk voor coördinatie richting instanties die zorg en ondersteuning bieden. Ook moeten ze zorgen dat de bijbehorende randvoorwaarden op orde zijn. De Inspecties verwachten dat de gemeenten op Walcheren deze rol beter invullen.”

wim (11-1-2018 om 19:22)
Niet te bevatten van de ouders om een onschuldige baby zo te keer te gaan dat een 4 maanden oud jongetje is overleden, maar daar lees je het weer daar is geen enkele instantie die op tijd ingrijpt, altijd het van ouds te lezen te laat de instanties schieten wederom te kort,onbegrijpelijk als zoiets nog plaats kan vinden,waar de overheid zo veel instanties heeft ingezet,en wederom de hulpverleners te laat en dat in t,jaar 2016 en ik vermoed daar tot op heden niets veranderd is
Bezorgde burger (11-1-2018 om 13:11)
Ja de dader is 1 maar als 11 instantie's zich hiermee hebben bemoeid en het kind toch slachtoffer wordt zou ik als ministerie toch eens kijken of deze organisaties ook eens strafrechtelijk vervolgd kunnen worden... Als je als hulpverlener tools krijgt en deze niet of verkeerd gebruikt doe je je werk niet goed en moeten hier consequenties aan worden verbonden. Bij een bedrijf wordt personeel onstlagen zodat de fout niet nog eens gebeurd. Hiermee komen alle instanties gewoon mee weg. laatste jaren steeds bij het overlijden van een kind op het journaal;" gezin was bekend jeudzorg of hulpverlenende instanties" . Dit geeft des te meer aan dat zoals het nu is de procedures niet werken. Elk dood of mishandeld kind is er 1 teveel!!
Cerebrus (10-1-2018 om 22:19)
Er is er hier maar 1 schuldig en dat is de dader.
jacob (10-1-2018 om 19:27)
Als ik dit zo lees gaat de hulpverlening over heel vel schijven. Waarom geen korte lijntjes. De waanzin ten top en weer! een jong kind overleden. Er is in Nederland op dat gebied heel veel mis. Maar er wordt nog steeds niets aan gedaan