Reddingsbrigade oefent ijsreddingen Veere

Toegevoegd: 04-03-2018, 17.14 uur

VEERE - Leden van de rampenploegen van de Middelburgse reddingsbrigade hebben zondagmiddag in Veere geoefend op ijsreddingen.

Bij de Vest van Veere gingen zowel jeugd- als seniorleden het ijs op om zelf te ervaren hoe het is om in een wak te liggen. Natuurlijk werden ook reddingen geoefend. Gezekerd middels een veiligheidslijn haalden de redders elkaar met behulp van een brancard van tussen het ijs. Gelukkig konden zij daarbij gebruik maken van waterdichte pakken, want de watertemperatuur is natuurlijk te laag om dergelijke reddingen zonder speciale kleding te trainen.

Het gebeurt niet vaak dat de Middelburgse redders oefenen op en rond natuurijs. Oefeningen in het zwembad worden eens in de twee jaar georganiseerd. De laatste keer dat er in de buitenlucht met ijs werd geoefend was in 2012. Toen lag er een flinke laag ijs op het Veerse Meer bij De Piet. Die oefening was wel groter opgezet dan die van zondag. Vanwege de ingezette dooi was het nu namelijk tot op het laatste moment spannend of de oefening nog wel door kon gaan.

De Middelburgse redders hebben overigens geen officiële reddingstaak bij ijsongevallen, die ligt namelijk bij de brandweer. Wel beschikt de vereniging over een rampenploeg die 24/7 beschikbaar is om uit te rukken naar grootschalige waterhulpverleningen.

Lid worden van de reddingsbrigade kan overigens al vanaf 6 jaar. Vanaf 14 jaar kunnen leden lid worden van de minioren en junioren rampenploegen. Hierin worden ze klaargestoomd voor de echte rampenploeg, bestaande uit volwassenen.