Provinciale brandweerwedstrijden Sint Philipsland

Toegevoegd: 18-03-2018, 10.36 uur
Door: Manfred Berrevoets

SINT PHILIPSLAND - De brandweer van Sint Philipsland heeft zaterdag een provinciale brandweerwedstrijd georganiseerd. Tien korpsen uit de provincie Zeeland hadden zich aangemeld om die dag deel te nemen aan de zogenoemde 112 baan.

Deze 112 wedstrijdbaan is de eerste van het nieuwe seizoen. De brandweer van Tholen organiseerde 3 maart jl. de eerst HD (hoge druk) wedstrijdbaan op provinciaal niveau. Het scenario van een 112 wedstrijdbaan kan volgens Maarten Leune, Provinciaal Coördinator Vaardigheidstoetsen, alle basistaken van de brandweer bevatten of zelfs een combinatie daarvan. De inzet kan dus bestaan uit brand en/of een hulpverlening wat ook het geval was bij de wedstrijd in Sint Philipsland.

Volgens het scenario was er een auto tegen een gevel aangereden. Hierbij was een persoon geschept die met haar been klem zat onder de auto. In het pand was een persoon bezig met een verfbrander. Door de klap was de man gaan kijken en vergeten om de verfbrander uit te doen waardoor er brand was ontstaan.

Kort nadat de brandweer ter plaatse was, kwam de man naar buiten met de melding dat er brand was in het pand en dat er nog iemand boven was. Voor de deelnemende korpsen dus een omschakeling van hulpverlening naar een brand inzet. Tijdens de inzet kregen de deelnemende korpsen assistentie van een ambulance, de politie en een hulpverleningsvoertuig van de brandweer.

De eerste plaats is behaald door de brandweer van Ovezande, Arnemuiden eindigde op een tweede plek. De brandweer van Tholen werd derde.