Dorpen Schouwen-Duiveland krijgen AED's

Toegevoegd: 13-09-2006, 08.47 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
BRUINISSE - In de vijf dorpen op Duiveland komen openbare defibrilatoren (AED) te hangen voor directe hulp bij een hartstilstand. De apparaten worden beheerd door de plaatselijke afdeling van het Rode Kruis.

De AED’s zijn volautomatisch. Zodra het apparaat in werking wordt gesteld, legt een computerstem stap voor stap uit wat er moet worden gedaan om de reanimatie op gang te brengen. Diverse leden van de Kruisvereniging hebben een cursus gevolgd voor het gebruik van de defibrillator. Met deze opleiding is een dekking van alle dorpen op het Duivelandse deel gewaarborgd, aldus afdelingsvoorzitter W. Jumelet. Aanvankelijk zat er nog een hiaat in Ouwerkerk en Sirjansland.

De apparaten, ongeveer zo groot als een diplomatenkoffer, worden opgehangen op centrale plaatsen waar iedereen bij kan. In Bruinisse is dat bij de Albert Heijn, in Oosterland en Nieuwerkerk bij het dorpshuis, in Sirjansland bij camping ’t Hoge Zand en in Ouwerkerk bij de ingang van de kerk op de Ring. Jumelet is niet bang voor misbruik of vernieling van de apparaten. Om er bij te kunnen, moet met een hamertje eerst het glas van een noodsleutelkastje worden gebroken. De ervaring landelijk leert dat vandalen de spullen ongemoeid laten, aldus Jumelet. „Zelfs in de koopgoot van Rotterdam valt dat alleszins mee, dus dan moet dat hier helemaal geen probleem zijn.“ In Bruinisse en Sirjansland komt de AED bovendien te hangen in een zone waar camerabewaking is.

Cursus
De AED is bedoeld voor eerste hulpverlening in afwachting van de komst van de ambulance. Het voorstel bij het apparaat een lijstje namen op hangen van mensen uit de buurt die bevoegd zijn de defibrillator te bedienen, heeft volgens Jumelet weinig zin. Wanneer die personen niet thuis zijn, of passanten weten niet waar hun straat ligt, gaat er nodeloze tijd verloren. Beter zou zijn, zegt de afdelingsvoorzitter, dat zoveel mogelijk mensen een cursus reanimatie volgen. „Alleen dán is er op het cruciale moment altijd wel iemand in de buurt die kan helpen.“

De vijf AED’s worden 29 september officieel overhandigd aan de voorzitters van de respectievelijke dorpsraden. Overigens zijn dat niet de enige locaties waar een defibrillator hangt, benadrukt Jumelet. In Bruinisse bijvoorbeeld heeft ook de watersportvereniging een exemplaar en wordt er straks ook voor het nieuwe appartementencomplex Bruville in voorzien.

Evenementen
Daarnaast weet Jumelet ook van verschillende campings in de Westhoek die zo’n apparaat hebben en zitten ze inmiddels ook in de standaarduitrusting van alle Kruisafdelingen op Schouwen-Duiveland, speciaal bedoeld voor evenementen. De Stichting Hart voor Schouwen-Duiveland (een initiatief van de regionale Juniorkamer) gaat de diverse locaties in kaart brengen, vertelt Jumelet. „Zodat iedereen op het eiland er mee bekend raakt.“

Jumelet, tevens voorzitter van de VVD-gemeenteraadsfractie, beschouwt de plaatsing van de AED’s in de vijf dorpen als een proef. Slaat dat aan, dan moet volgens hem worden gestreefd naar een dekking van alle kernen op Schouwen-Duiveland. De Juniorkamer heeft zich voor drie jaar expliciet aan de Stichting Hart verbonden om geld bijeen te krijgen voor de aanschaf en spreiding van de apparatuur binnen de gemeente.