Geen files

OM wil TBS Middelburgse pyromaan verlengen

Toegevoegd: 29-03-2018, 20.19 uur
OM wil TBS Middelburgse pyromaan verlengen
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - De Middelburger M. R., die ruim twee jaar geleden de nodige branden in zijn woonplaats stichtte, zou nog een jaar langer onder het regime van de tbs met voorwaarden moeten blijven, vindt de officier van justitie in Middelburg.

Geen twee jaar zoals de psychiater had geadviseerd, maar één jaar omdat de officier van mening is dat R. daardoor sterker gemotiveerd is en - zoals hij heeft beloofd - er alles aan te doen om zijn einddoel te bereiken. Alleen verschilt R. van mening met de psychiater. R. stelt dat zijn pyromane gedrag een beduidend andere en diepere achterliggende oorzaak heeft dan alleen maar de drang om brand te stichting waar de psychiater vanuit gaat.

R. stichtte in 2014 en 2015 diverse branden, waaronder winkelwagentjes, auto's en een bouwkeet. Hij viel op doordat hij steeds als een van de eersten bij het blussen stond te kijken. Door een peilbaken op zijn fiets te zetten kon R. in de gaten worden gehouden en kwam er een einde aan zijn brandstichtingen.

R. werd in 2015 tot 18 maanden cel en de tbs met voorwaarden veroordeeld. In tegenstelling tot de tbs met dwangverpleging kan de tbs met voorwaarden maximaal negen jaar duren. De uitspraak is over twee weken.