OM wil inbreker voor bijna 3 ton plukken

Toegevoegd: 05-07-2018, 22.46 uur
OM wil inbreker voor bijna 3 ton plukken
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - De officier van justitie in Middelburg heeft donderdag de rechtbank verzocht om de 41-jarige M. Z. voor ruim 280.000 euro te plukken, ofwel het geld af te pakken dat hij met criminele activiteiten heeft binnengeharkt.

Z. werd in 2016 door de rechtbank veroordeeld tot vijf jaar cel voor diverse inbraken, die hij samen met familieleden pleegde. In hoger beroep werd hij later door het Hof in Den Bosch veroordeeld tot 42 maanden. Na het uitzitten van de helft van zijn straf werd hij het land uitgezet. Z. woonde eerst in Oost-Souburg, werd teruggestuurd naar Kosice in Slowakije en zou nu (illegaal) in Middelburg wonen. Zou dat inderdaad zo zijn en wordt hij opgepakt, dan mag hij alsnog 21 maanden cel uitzitten.

Z. en zijn familieleden werden door de rechtbank gezien als een criminele organisatie de het voornamelijk had voorzien op oudere mensen bij wie zij enig vermogen verwachtten en dan liefst sieraden en geld. Zagen ze een slachtoffer, dan verkenden ze van tevoren de situatie om vervolgens in te breken. Volgens een ruwe schatting van het Openbaar Ministerie zouden ze zo voor ruim 400.000 euro bij elkaar hebben geroofd.

Wanneer de rechtbank het definitieve bedrag heeft vastgesteld is nog niet bekend.

AntiGSM (6-7-2018 om 12:48)
Fijn he allemaal dat buitenlandse spul hier! Wordt er een beetje spuugziek van maar is te laat ons land krijgen we nooit meer terug en wordt opgeslokt in een multicultureel crimineel land waar wij (echte Nederlanders) niets maar dan ook niets meer te vertellen hebben. Met dank aan dat slappe spul in Den Haag die dit al jaren op het beloop laten.
Adje (6-7-2018 om 06:45)
En terecht. Na de gevangenisstraf gelijk de land uitzetten.