Drie jaar cel voor ongeluk Mees en Jeppe

Toegevoegd: 09-07-2018, 13.27 uur - Update: 09-07-2018, 15.45 uur
De rechtbank verwijt de man roekeloos rijgedrag.
© Foto: Manfred Berrevoets / Provicom

MIDDELBURG - De 47-jarige M. J. die in oktober 2017 op de Langevieleweg in Middelburg de 41-jarige Jeppe en diens 6-jarige zoontje Mees van hun fiets reed is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3 jaar waarvan 6 maanden voorwaardelijk en met een proeftijd van 3 jaar. De rechtbank verwijt de man roekeloos rijgedrag.

De Roosendaler reed op de bewuste vrijdagavond rond 19.15 uur met een te hoge snelheid door de straat. Hij reed met tweemaal de toegestande snelheid de fietsende vader en zoon aan. Beiden zullen levenslang gevolgen blijven ondervinden van het ongeval.

J. haalde voorafgaand aan het ongeval twee auto’s in en reed te lang op de verkeerde weghelft van de drukke weg, ook na de inhaalmanoeuvre. De verdachte passeerde een vluchtheuvel aan de verkeerde zijde. Bovendien verhoogde hij zijn snelheid nog vlak voor het ongeval. Hij bleek ook gedronken te hebben.

De rechtbank oordeelt dat de verdachte zeer gevaarzettend en asociaal heeft gereden doordat hij te veel alcohol op had, met te hoge snelheid reed en door de zeer risicovolle inhaalmanoeuvre in de verkeersituatie van de Langevieleweg.

"Uit dit gedrag blijkt dat de veiligheid van andere weggebruikers hem op dat moment onverschillig liet", zo stelde de rechtbank. "De verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan ‘aan opzet grenzende schuld’". Dit is de zwaarst mogelijke juridische kwalificatie voor schuld aan een ongeval.

De straf is hoger dan het Openbaar Ministerie (OM) had geëist. Het OM eistte twee weken terug namelijk een gevangenisstraf van 12 maanden en een rijverbod van vier jaar. Niet alleen de gevangenisstraf valt hoger uit, ook is de rijontzegging met een jaar verlengd naar vijf jaar, de maximaal op te leggen rijontzegging.

Binnen de gestelde proeftijd moet J. worden begeleid door de reclassering en worden behandeld tegen zijn alcoholgebruik.

een meelevende (10-7-2018 om 13:25)
De slachtoffers hebben levenslang...
Nel (10-7-2018 om 10:11)
Dit is nog te weinig. Gezien zijn aso gedrag nu en in het verleden heb ik er ook niet zo veel vertrouwen in dat "meneer" vijf jaar min zijn celstraf niet zal autorijden. Ik heb zo maar het idee dat hij ook hier niets van leert, nogmaals, kijk naar zijn verleden!
Jan de filatroop (9-7-2018 om 23:34)
In eerste instantie was de eis 1 jaar celstraf.je gaat dan al heel erg twijfelen aan het hele justitiele apparaat.hoe kan dit??gezien het verleden van de dader.de eis is nu 3 jaar celstraf en rijontzegging.ik ben van mening dat het OM hier een singnaal afgeeft dat aan zulks gruwelijke misdaden niet zo zwaar wordt getild.hoe ziek is dit land eigenlijk??heel erg veel sterkte voor het gezin van jeppe en mees!
een moeder (9-7-2018 om 19:38)
ik wordt er gewoon naar van als ik het weer lees.geen straf kan hier niet te hoog zyn het gezin Jeppe en Mees we denken aan jullie Veel liefs en veel sterkte .
Cor (9-7-2018 om 18:56)
Eindelijk eens een rechter die durft te straffen. Laten we wel wezen, geen enkele straf weegt op tegen het leed wat hij dei 2 fietsers heeft aangedaan. Maar de 1e geëiste straf was wel belachelijk laag, zeker gezien het verleden van de dader.
EM (9-7-2018 om 18:29)
@Bram mijn gedachte ..