Dronken automobilist rijdt weg met politieauto

Toegevoegd: 02-08-2018, 11.10 uur
Dronken automobilist rijdt weg met politieauto
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Manfred Berrevoets

HOEK - Woensdagavond is in de buurt van de N61 een dronken man er met een politieauto vandoor gegaan. De auto werd even later op de Hoekseweg teruggevonden. De man en zijn passagier werden aangehouden.

Het incident gebeurde rond 21.30 uur. Het operationeel centrum kreeg een melding dat een bestuurder asociaal met een auto op een recreatiepark aan de Middenweg reed. Agenten gingen hierop af en zagen dit voertuig met twee inzittenden over de N61 rijden. De auto werd stilgezet en gecontroleerd. Door een ademtest bleek dat de bestuurder waarschijnlijk dronken was.

De agenten besloten hem voor verder onderzoek mee te nemen naar het politiebureau in Terneuzen. De man (27) uit het Litouwse Kaunus moest op de achterbank van de politieauto gaan zitten. Terwijl de man net zat, kwamen er twee mannen naar de agenten. Ze vertelden dat zij het asociale rijgedrag hadden gezien en dat een medewerker van het recreatiepark was geslagen. Dit gevaarlijke rijgedrag was gepleegd door de man, die op dat moment nog als passagier in de auto zat.

Terwijl de agenten de zaak aan het bespreken waren, reed de politieauto plotseling weg. De man uit Kaunus was naar voren gekropen en had kans gezien om de politieauto te starten. Hij reed weg richting Terneuzen. Onmiddellijk werd het operationeel centrum van de politie ingelicht. Zij konden de gestolen politieauto op het scherm volgen. Andere eenheden werden geïnformeerd.

De auto reed naar de Hoekseweg en stopte plotseling. Het bleek dat de man een weiland was ingerend. Agenten, geassisteerd door een politiehond, gingen op zoek en troffen hem op het erf van een boerderij aan. Hij werd aangehouden en voor verder onderzoek naar het politiebureau gebracht. Op het politiebureau werd een ademanalyse afgenomen. Het resultaat was 295 ug/l. Tevens werd door een medewerker van het recreatiepark aangifte van mishandeling gedaan. De man uit Kaunus werd voor verder onderzoek en verhoor naar een politiecellencomplex gebracht en ingesloten. Hij wordt donderdag verhoord.

Ook de passagier, die nog in de auto zat, werd aangehouden. Deze 33-jarige man zonder vaste woon- en verblijfplaats wordt verdacht van het asociale rijgedrag op het park en het rijden onder invloed. Het resultaat van de ademtest was een F-indicatie (> 570 ug/l). Ook deze man werd voor verder onderzoek en verhoor naar een politiecellencomplex gebracht en ingesloten. Hij wordt donderdag verhoord.

De linker banden van de politieauto waren kapot. Het voertuig werd door een bergingsbedrijf weggetakeld.

Frank (6-8-2018 om 10:10)
Dit is nog generatie hutten bouwen en fikkie stoken. Gewoon kwajongens streek. In de 90s was t vrij normaal is n tik te krijgen of uit te delen. Met n borreltje op te rijden enz enz ik noem het nog geen zware misdaad, een beetje stout geweest.
Marcel (5-8-2018 om 21:00)
Als ik de reacties lees zijn er weer verschillende bij die het beter weten of kunnen dan de agenten die het is overkomen nou komt dat effe goed uit want de politie zoekt nog duizenden agenten dus deze reageerders in kwestie kunnen zo aan de slag, de capaciteit hebben ze al.
Rik (5-8-2018 om 12:49)
De sleutels in het contact laten zitten, is nog tot daaraan toe. Maar waarom krijgt een agressieve en beschonken verdachte geen handboeien aan voordat hij in de auto gezet wordt?
k (2-8-2018 om 20:16)
het was dus weer raak op marina beach hoevaak in de week is dat nu? men n oemt de naam al niet meer, lekker aso om de politie auto te stelen maar ook dom van de agenten om de sleutels op het contact te laten zitten
Popeye (2-8-2018 om 17:59)
Ja de term 'recreatiepark' is breed uit te leggen :-D
p (2-8-2018 om 16:34)
Gezellig daar op de "camping" !!!!