Kapelle breekt door tijdens landelijke finales

Toegevoegd: 27-09-2006, 12.04 uur
Door: Gemeente Kapelle

KAPELLE - De blusploeg Kapelle heeft zaterdag 23 september jongstleden een zeer verdienstelijke 5e plaats behaald bij de landelijke brandweerwedstrijd in de klasse TankAutoSpuit Hoge Druk (TAS HD).

De Kapelse ploeg behoorde tot de in totaal 12 deelnemende ploegen die zich via gewestelijke en provinciale wedstrijden voor de landelijke finale hadden gekwalificeerd.

De blusploeg is afgelopen zaterdag met begeleiders en supporters afgereisd naar Amerongen in de gemeente Utrechtse Heuvelrug alwaar men zich melden moest bij de plaatselijke brandweerkazerne. Na ontvangst door de 75-jarige blusploeg van Amerongen kon de ploeg zich opmaken voor de wedstrijdopdracht.

De opdracht was dat een voorbijganger melding had gemaakt dat er rook uit een voormalige eierverwerkingsfabriek kwam. Verdere aanwijzingen konden op dat moment niet gegeven worden. Ter plaatse gekomen werd men aangesproken door een persoon die niet blij was met de komst van de brandweer en ze zeer nadrukkelijk verzocht om weer zo snel mogelijk te vertrekken. Al vlot bleek dat het leegstaande pand in gebruik was genomen door enkele krakers, die er een hennepplantage waren begonnen.

Twee personen buiten het pand hinderden de blusploeg en werden om die reden aan de politie overgeleverd, waarna aan de verkenning binnenin het gebouw kon beginnen. Aandachtspunten hierbij waren in eerste instantie de eigen veiligheid in verband met de illegale aftap van elektriciteit en de brand die uitgebroken was op de benedenverdieping en inmiddels was doorgeslagen naar de eerste etage. Daarnaast bleken er ook nog 2 slachtoffers in het pand aanwezig te zijn. De eerste met een aantal ernstige brandwonden en de tweede in een versufte toestand.

In samenwerking met de nutsbedrijven moest de illegale aftap van elektriciteit worden aangepakt en bij de bestrijding van de brand was de aanwezigheid van een aantal gasflessen nog een extra aandachtspunt. Met een totale werktijd van 36 minuten werden deze problemen in een voortvarende tempo aangepakt en kon men zich daarna opmaken voor de mening van de jury.

De blusploeg was meer dan tevreden met dit resultaat en is later in de avond met gepaste trots teruggekeerd naar Kapelle.