Geen files

Jongeren zijn Lifesaver for a day in Middelburg

Toegevoegd: 05-09-2018, 11.22 uur
Jongeren kunnen zaterdag zelf aan de slag als redder. Jongeren kunnen zaterdag zelf aan de slag als redder. Jongeren kunnen zaterdag zelf aan de slag als redder.
Jongeren kunnen zaterdag zelf aan de slag als redder.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

MIDDELBURG - Onder de noemer Lifesaver for a day kunnen kinderen en jongeren vanaf 10 jaar op unieke wijze kennismaken met het werk van de Middelburgse reddingsbrigade. Op zaterdag 8 september krijgen de deelnemers namelijk in sneltreinvaart een korte introductie in het bewakings- en hulpverleningswerk wat de Van Dixhoornbrigade uitvoert.

Na een korte veiligheidsuitleg zullen de deelnemers aan de slag gaan met onder meer EHBO en het leggen van knopen. Hierna gaan ze samen op pad in een reddingsboot en zullen ze, afhankelijk van hun leeftijd en verdere omstandigheden, onder begeleiding zelf ook een stukje mogen varen. Vanaf 11.00 uur start elk uur een nieuwe groep deelnemers vanaf het clubhuis aan de Dokstraat 24 in Middelburg. De laatste groep begint om 15.00 uur.

Rampenploeg
Naast de zwemlessen die de Van Dixhoornbrigade geeft aan kinderen vanaf een jaar of zes (minimaal in het bezit van het A-diploma), bewaakt de vereniging ook tal van evenementen op en rond het water. Denk bijvoorbeeld aan zwemtochten, vaarwedstrijden en natuurlijk de intocht van Sinterklaas.

Er is ook een rampenploeg die 24/7 paraat staat om te helpen bij grootschalige calamiteiten. Deze bestaat uit leden van 21 jaar en ouder. Jongere leden kunnen lid worden van een juniorenploeg. Deze wordt niet ingezet bij calamiteiten maar gaat wel regelmatig oefenen en helpt ook mee bij bewakingen.

Nieuwe leden
Brigadevoorzitter Leo Wolterman hoopt daarom dat deelnemers van ‘Lifesaver for a day’ langer dan één dag redder willen zijn. “We kunnen nog best wat nieuwe leden gebruiken. Wat jonge leden betreft hebben we de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt maar extra jongeren die op kortere termijn kunnen doorstromen naar de rampenploegen kunnen we best gebruiken”, zo vertelt Wolterman.

Volgens Wolterman ligt er geen lijst met eisen die wordt gesteld aan nieuwe redders. “Het spreekt voor zich dat het moet gaan om mensen die houden van zwemmen en varen het leuk vinden om anderen te helpen. Maar of het vrijwilligerswerk bij de brigade wat voor je is, moet je eigenlijk gewoon uitproberen. Daarom organiseren we nu deze kennismakingsdag. Deelnemers die hebben genoten, kunnen vervolgens gewoon vrijblijvend bij ons komen zwemmen en meedoen aan een vervolgoefening om zo te kijken of de reddingsbrigade echt wat voor ze is.”

Aanmelden voor de dag is overigens niet nodig. Meer informatie is te vinden op www.vandixhoornbrigade.nl.