Jongeren achter stuur van reddingsboot

Toegevoegd: 08-09-2018, 12.24 uur

MIDDELBURG - Reddingen vanaf de wal, reddingen vanuit een reddingsboot, EHBO en schiemanswerk: het staat zaterdag allemaal op het programma voor jongeren die in Middelburg meedoen aan een speciale kennismakingsdag van de reddingsbrigade.

Onder de noemer Lifesaver for a day maken kinderen en jongeren vanaf 10 jaar in sneltreinvaart kennis met het bewakings- en hulpverleningswerk wat de Van Dixhoornbrigade uitvoert. Nog tot 15.00 uur kunnen zij zich ieder heel uur aansluiten bij een soort workshop.

Vanochtend om 11.00 uur ging de eerste groep deelnemers van start. Na een korte veiligheidsuitleg ging deze in de Middelburgse jachthaven van start met eenvoudige reddingen vanaf de kant. Vanaf een steiger werden speciale reddingsklossen en werpzakken toegeworpen naar een ‘drenkeling’, één van de redders in overlevingspak.

Na de reddingen stond er eerst een korte demonstratie op het programma waarna de jongeren vervolgens zelf aan boord van de reddingsboot konden stappen. Hierna kregen ze nog een snelcursus EHBO voorgeschoteld.

De dag is overigens zowel voor nieuwkomers als voor bestaande leden. Want de reddingsbrigade geeft in het zwembad al lessen aan kinderen vanaf een jaar of zes. Zij kunnen op latere leeftijd doorstromen naar de rampenploeg die evenementen bewaakt en ingezet kan worden bij grootschalige calamiteiten.

Jongere leden kennen het werk van de senioren vaak wel, maar voor een deel van hen is de wervingsdag wel een eerste stap naar het zelf lid worden van de rampenploeg. “De seniorenploeg die kan worden ingezet bij rampen bestaat uit leden van 21 jaar en ouder, maar jongere leden kunnen al wel lid worden van onze juniorenploeg. De kennismakingsdag is voor deze groep het startsein van een nieuwe reeks oefeningen”, zo legt brigadevoorzitter Leo Wolterman uit.

Zie ook: