Zeeuwse scouts gebrandmerkt tijdens kamp

Toegevoegd: 28-09-2018, 09.10 uur
Zeeuwse scouts gebrandmerkt tijdens kamp
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Tegen de jeugdleider van de Goese scoutingvereniging Frans Naerebout, de 23-jarige M. B. is donderdag voor het brandmerken (zware mishandeling) van drie kinderen in de leeftijd van 11, 11 en 13 jaar een gevangenisstraf geëist van zeven maanden waarvan drie voorwaardelijk.

Dat brandmerken gebeurde midden vorig jaar tijdens een zomerkamp in Sint Jorisweert in België. Traditiegetrouw zouden tijdens zo'n zomerkamp nieuwkomers worden ontgroend, zodat ze vanaf dat moment 'echte zeeverkenners' waren. Het ritueel was zoals andere jaren. Neptunus in het water, de kinderen moesten er naartoe zwemmen, hem aan land brengen en daar zouden ze worden gebrandmerkt.

Op de rug, ter hoogte van de schouders met de letters F en N. Niet echt, maar met inkt. Weliswaar was er een vuur met een brandijzer, maar dat was voor de show en bangmakerij. Als ze dan -uit het zicht van nog te brandmerken kinderen - werden gemerkt moesten ze hard schreeuwen om het echt te doen lijken. Maar het wérd echt.

Volgens verklaringen van zowel een van de slachtoffers als collega-jeugdleider had B. met het brandijzer het vuur opgepookt, of in het vuur gelegd. Het eerste kind dat met het brandmerken werd geconfronteerd schreeuwde het dan ook uit. Deze keer echt en hetzelfde gebeurde met de twee volgende kinderen. De leiding lachte wat en deed verder niets.

Pas dagen later werd de wonden behandeld met een zalfje. Echte medische hulp werd niet gezocht. Volgens de officier van justitie zou B. zeker een van de jongens bewust hebben gebrandmerkt om met een lesje te leren. Hij had B. uitgedaagd en zich nogal stoer over het brandmerken gedragen. De raadsman van B., vond dat er van alles over de knulligheid van zijn cliënt kon worden gezegd, maar dat er absoluut geen opzet in het spel was geweest, hij niet in de gaten had gehad dat de kinderen écht gebrandmerkt waren en het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was geweest.

Ook meende hij dat geen sprake kon zijn van zware mishandeling (al dan niet met voorbedachten rade) maar 'onbewuste schuld.',,Niet meer en niet minder''. De uitspraak is over twee weken.

Bastiaan (11-10-2018 om 15:35)
Is die kerel wel goed bij zijn hoofd?
minima (28-9-2018 om 16:11)
je blijft met je handen (of attributen) áf van anderen! Zéker van kinderen en nog zekerder, als je een leidinggevende rol hebt! Bah, wat een nare ervaring
ma (28-9-2018 om 13:29)
7 Jaar lijkt me beter en nooit een leiding gevende functie laten uitvoeren in welke hoedanigheid dan ook.