Vrijspraak voor scoutingleider die kinderen brandmerkte

Toegevoegd: 11-10-2018, 14.11 uur
Vrijspraak voor scoutingleider die kinderen brandmerkte
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft een 23-jarige man die verdacht werd van het opzettelijk veroorzaken van brandwonden bij drie jonge zeeverkenners vrijgesproken. De rechtbank acht niet bewezen dat de verdachte opzet had om de brandwonden toe te brengen. De rechter vindt wel dat hij schuld heeft aan het ontstaan van het letsel, maar omdat dit niet ten laste was gelegd kan de man hier niet voor worden veroordeeld.

Het zogenoemde brandmerken met een inktstempel hoorde bij een inwijdingsritueel voor kinderen die zeeverkenner willen worden. De verdachte hoorde bij de leiding van het kamp. De kinderen moesten één voor één bij hem komen om een teken van de scouting met inkt op hun rug gestempeld te krijgen. Dit gebeurde zonder dat de andere kinderen dit konden zien. Ook kregen de kinderen de opdracht te schreeuwen om te doen alsof het flink pijn deed. De verdachte zegt dat hij voorafgaand aan het stempelen van het eerste kind een vuur met de stempel heeft opgepookt, bij ieder kind de stempel kort door het vuur haalde om het ritueel nog echter te laten lijken en voor het stempelen controleerde of de stempel niet te warm was.

Volgens de rechtbank is er geen bewijs dat de verdachte opzettelijk, bewust letsel bij de kinderen heeft veroorzaakt. Het staat voor de rechtbank vast dat de verdachte inderdaad controleerde of de stempel niet te warm was. Dit deed de verdachte door de stempel in de buurt van zijn arm te houden. Dit betekent volgens de rechtbank dat verdachte er van uit is gegaan dat door het stempelen geen letsel zou ontstaan. Er was daardoor geen opzet om de kinderen te verwonden.

Daarom spreekt de rechtbank de verdachte vrij. Wél vindt de rechtbank dat de verdachte met grove onachtzaamheid verwijtbaar heeft gehandeld waardoor bij drie kinderen letsel is ontstaan. Omdat dit niet ten laste was gelegd, kan de verdachte echter niet worden veroordeeld voor dit feit.

bram goeree (12-10-2018 om 19:55)
Tom Helgers (11-10-2018 om 20:58)
Wat een flut rechter zég! Dit had hij nooit geoordeeld als het zijn eigen zoon of dochter betrof!
Will (11-10-2018 om 20:11)
Van mij kreeg hij een stempel op zijn voorhoofd, en de rechter ook. Hoe dom wil je het hebben ??
Kees (11-10-2018 om 18:31)
Ik vind het asociaal dat men kinderen brandmerkt met een niet te warme brandmerk.. Normaal word die heet gestookt waarna ze hem laten afkoelen tot de gewenste temperatuur van 40 graden. Dit is deze keer ook gedaan maar die lul heeft verkeerd gekeken. Waarschijnlijk was het 400 graden. Bij baby s moet je ook eerst het water zelf controleren in dit geval vind ik dat hij eerst zelf gebrandmerkt moet worden. Zelf ben ik echter van mening dat brandmerken alleen nog bij vee hoort en niet bij kinderen.
jacob (11-10-2018 om 16:16)
Ik begrijp helemaal niets meer van de rechtspraak in Nederland. Als je voor zulke feiten wordt vrij gesproken kun je heel goed liegen en de vermoorde onschuld spelen en doet je advocaat ook nog een duit in het zakje. Deze dwaas, want zo zie ik hem, zou niet weten dat een ijzer in het vuur warm wordt. Bizar gewoon. De rechtspraak moet hoognodig op de schop wat een debacle de kinderen zijn voor hun leven getekend.
ARY DE GROENE (11-10-2018 om 15:03)
Schandalig, vertrouwen in rechtsstaat volledig WEG!!