KNRM vrijwilligers gehuldigd met medaille

Toegevoegd: 25-11-2018, 17.37 uur
De gehuldigde vrijwilligers van de KNRM
© Foto: KNRM Hansweert
Door: Manfred Berrevoets

HANSWEERT - Tien vrijwilligers van de KNRM in Hansweert hebben vrijdagavond een medaille gekregen vanwege hun jarenlange inzet voor de reddingsmaatschappij.

Het gehuldigde tiental is al tien jaar vrijwilliger bij het reddingstation. Naast een medaille kregen ze ook een oorkonde van burgemeester José van Egmond van Reimerswaal. Zij is voorzitter van het KNRM-station van Hansweert. De mannen zijn vrijwilliger van het eerste uur. Tien jaar geleden werd het reddingstation in Hansweert opgericht. Ondertussen zijn er 191 reddingsacties door het station uitgevoerd. Daarbij zijn 206 personen en acht dieren gered.

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij moet binnen tien minuten na een melding uit kunnen rukken met een reddingboot. Tot 2008 was het onmogelijk om binnen een half uur met een reddingboot in het oostelijk deel van de Westerschelde te zijn. Uit onderzoek bleken de overlevingskansen van een drenkeling daar sterk af te nemen.

Naar aanleiding van dit rapport en enkele eerdere ongevallen in het Nauw van Bath is destijds besloten een reddingstation op te richten in Hansweert.

een inwoner (25-11-2018 om 20:50)
Allen van harte gefeliciteert .Zeker verdiend .Zoo belangryk werk We kunnen jullie echt niet missen .
Zeeuw (25-11-2018 om 20:12)
Ik ben ruim 30 jaar misdienaar geweest en kreeg geen onderscheiding, hun zijn amper 10 jaar bezig en krijgen wat van de gemeente.