Twaalf jaar geëist vanwege gewelddadige overval

Toegevoegd: 28-11-2018, 12.10 uur
Twaalf jaar geëist vanwege gewelddadige overval
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

VLISSINGEN - Tegen een 22-jarige man uit Vlissingen is dinsdag door het Openbaar Ministerie (OM) een celstraf van 12 jaar geëist vanwege een gewelddadige overval in 2017 in het Brabantse Ulvenhout. Ook moet hij TBS opgelegd krijgen, zo vindt het OM.

Naast de Vlissinger stond ook een 25-jarige inwoner van Breda terecht. Tegen hem is eenzelfde straf geëist. De twee mannen hebben hun betrokkenheid bij de overval al bekend. Bij de overval op 18 juni in de Dorpsstraat werden zeven familieleden met een honkbalknuppel geslagen, vastgebonden en beroofd.

Volgens het OM was het gebruikte geweld excessief. "Eerst werd het echtpaar zeer hardhandig naar de grond gewerkt, daarna gebeurde hetzelfde met de kinderen. De jongste was op dat moment 13 jaar oud", zo licht het OM toe. Volgens het OM overleefde de vader van het gezin de overval ternauwernood en kampt hij met hersenletsel.

"De vader des huizes had door de klappen op zijn hoofd kunnen overlijden. Dat maakt de verdenking van beide verdachten gekwalificeerde poging doodslag en diefstal in vereniging", aldus het OM. Het leed dat de verdachten hebben berokkend, was bovendien niet voorbij na het verlaten van de woning, zo stelde de officier tijdens de inhoudelijke behandeling van de zaak.

"De moeder des huizes moest haar man in een lang revalidatietraject begeleiden en zien dat de vier kinderen allen kampten met posttraumatische klachten en moeite hadden de draad weer op te pakken op hun werk of op school en in hun leven", zo zei de officier gisteren.

Eerder veroordeeld
De beide verdachten werden eerder al veroordeeld voor vergelijkbare feiten en zaten beiden nog in een traject na een PIJ-maatregel (jeugd TBS). De verdachten kenden elkaar vanuit de Justitiële Jeugdinstelling. De officier betoogde bovendien dat de behandelingen bij beide verdachten weinig effect hebben had.

Arthur (29-11-2018 om 12:47)
Slechts 12 jaar is de eis, de uitspraak zal veel lager uitvallen. Daarna krijgen dit soort psychopaten nog eens strafkorting vanwege "goed gedrag" en zou de uiteindelijke straf hooguit 2-4 jaar zijn. Belachelijk naar de slachtoffers wordt nauwelijks gekeken.
marja (28-11-2018 om 17:47)
will (28-11-2018 om 12:57)
12 jaar dwangarbeid zal beter zijn, met ketting en bal aan de poot.