AED-dief in de val gelokt bij Rilland

Toegevoegd: 07-12-2018, 16.13 uur - Update: 08-12-2018, 11.11 uur
De aanhouding bij Rilland.
© Foto: BHV Voordeelwinkel
Door: Manfred Berrevoets & Omroep Zeeland

RILLAND - In Rilland is vanmiddag een 71-jarige man uit België opgepakt omdat hij meerdere gestolen AED's op internet te koop aanbood. Albert Dijkstra van de BHV Voordeelwinkel in Middelburg deed zich voor als potentiële koper en lokte de Belg naar een parkeerplaats bij Rilland. Daar werd de man opgewacht door agenten, die hem in de boeien hebben geslagen.​

Volgens Dijkstra gebeurt het wel vaker dat er gebruikte AED's op internet te koop worden aangeboden, maar kreeg hij afgelopen week de tip dat er een wel heel erg nieuw model voor een wel heel erg schappelijke prijs te koop werd aangeboden in België. Hij vertrouwde het niet omdat het om een wel erg nieuw model gaat.

Om uit te zoeken of het inderdaad een gestolen toestel is, besloot Dijkstra om de AED aan te schaffen. "De verkoper beweerde dat de Belgische overheid bezig is met het vervangen van oude met nieuwe toestellen van één bepaalde leverancier en dat hij er nog wel meer te koop kon aanbieden."

Na de aanschaf controleerde Dijkstra het serienummer. "Toen bleek dat ik dit toestel zélf in maart had verkocht, aan de stichting Hartveilig Etten-Leur." Een belletje naar die stichting leerde dat de AED enkele weken geleden was gestolen. Hij belde meteen de politie en de agenten wisten te melden dat er onlangs nog meer AED's gestolen waren in de gemeenten Schijf, Rucphen en Sprundel.

Samen met de politie bekokstoofde hij een plan om de verkoper van gestolen AED's in de val te lokken. Hij maakte een afspraak om nog eens drie AED's aan te schaffen. Maar omdat hij het te druk had, spraken ze dit keer niet in België af, maar in Zeeland.

Volgens Dijkstra omdat een aanhouding in Nederland het voor de politie veel makkelijker maakt om de man te vervolgen. "Dat geeft heel wat minder papierwerk. Dus hebben we hem vrij eenvoudig met een smoes naar die parkeerplaats bij Rilland gelokt."

Toen de Belg daar rond 12.00 uur vanmiddag aankwam, werd hij door de hem opwachtende agenten in de boeien geslagen. Hij zit nu vast voor heling, maar Dijkstra hoopt dat het lukt om ook te achterhalen wie de daadwerkelijke diefstallen heeft gepleegd. "Dit is levensreddende apparatuur en als je die steelt, kan dat mensenlevens kosten. Dus ik hoop dat we met deze aanhouding nieuwe AED-diefstallen hebben kunnen voorkomen."

Peter (10-12-2018 om 15:24)
Als we oneigenlijk ontvreemden van openbare AED’s voor persoonlijk gewin gelijk stellen aan poging tot doodslag is het snel over met deze ongein. Kunnen we ze zonder slotje er op overal ophangen.
exportzeeuw (8-12-2018 om 08:48)
je zal er maar één nodig hebben,en hij hangt er niet meer. smerig volk wat zulke dingen jat.
A. de Pagter (8-12-2018 om 06:32)
Heel goed gedaan ik heb zelf een icd ingepland dus weet wat het voor een mensenleven betekent als hij of zij ermee gered kan worden. Voor zulke personen bestaat geen enkel genade dan een hele flinke straf en een cursus levensreddend handelend te geven.
anoniem (7-12-2018 om 20:11)
Gelukkig is deze persoon in de boeien geslagen. Waar haal je het lef vandaan om aeds te stelen. Iedere minuut telt, maar vlgs deze BELG is geld belangrijker dan een mensenleven. Tot iemand van zijn eigen familie/kenniskring de aed nodig heegt die hij gejat heeft. Dan is hij als eerste die mekkert.
Tom Helgers (7-12-2018 om 19:48)
Nu maar hopen dat er ook in zijn woning in België wordt gekeken. Daar ligt vast nog veel meer!