Plaats voor nieuwe brandweerpost bepaald

Toegevoegd: 09-01-2019, 15.19 uur
De brandweerwagen van de post Heinkenszand.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

HEINKENSZAND - De nieuwe brandweerpost in Heinkenszand zou het beste op de hoek van de Guldenroedestraat en de Hoefbladstraat gebouwd kunnen worden. Dat concluderen Veiligheidsregio Zeeland en de gemeente Borsele op basis van een analyse van aanrijd- en uitruktijden.

De nieuwe brandweerpost moet de uitvalsbasis worden voor de in totaal 18 vrijwilligers uit zowel Heinkenszand als ‘s-Heer Arendskerke. De ploeg zal niet alleen primair naar de beide dorpen uitrukken, maar ook meldingen voor zijn rekening nemen in Nisse en op een fors deel van de A58.

Burgemeester Gerben Dijksterhuis: "Bij brand telt iedere seconde. En de brandweerwagen kan pas vertrekken als de laatste vrijwilliger is gearriveerd. Daarom zijn alle denkbare locaties onderzocht op zowel de aanrijdtijd van vrijwilligers naar de brandweerpost, als de uitruktijd ten opzichte van de te blussen objecten. De locatie Guldenroedestraat-Hoefbladstraat geeft de beste garanties dat de brandweer snel ter plekke kan zijn."

Hoe de nieuwe brandweerpost er uit gaat zien moet nog worden uitgewerkt. De brandweervrijwilligers van het gaan samen met de omwonenden kijken hoe het kavel het best kan worden ingericht. Volgens Ko van der Maas, die als clustercommandant vanuit de Veiligheidsregio Zeeland betrokken is bij de realisatie van de nieuwe post, zijn de vrijwilligers in ieder geval enthousiast over de locatie.

"Op deze plek kunnen we een prachtige post bouwen die aansluit bij de wensen en eisen van deze tijd. Dit moet echt een post van, voor en door de samenleving worden." De gemeente Borsele en de Veiligheidsregio gaan naar aanleiding van de input van vrijwilligers en omwonenden aan de slag met het uiteindelijk ontwerp. Dit zou dit voorjaar moeten worden gepresenteerd.