Vijf jaar geëist tegen brandstichter Terneuzen

Toegevoegd: 10-01-2019, 15.44 uur - Update: 10-01-2019, 18.25 uur
Eén van de branden in 2012 in Oosterland.
© Foto: Roland de Jong / Provicom (archief)

MIDDELBURG - Tegen de 44-jarige Terneuzenaar G. R. die eerder al werd veroordeeld voor brandstichtingen in Oosterland en Vlissingen is vandaag vijf jaar cel geëist vanwege brandstichtingen in september in Terneuzen.

De man werd opgepakt nadat agenten hem zich verdacht hadden zien gedragen in de Nieuwediepstraat. De politie liet destijds weten dat hij bij een auto zat waaronder een gasbrander was gegooid. De man droeg op het moment van zijn aanhouding latex handschoenen en rook naar gas.

Ook op andere plaatsen in Terneuzen werden in de bewuste nacht brandjes gesticht. Onder meer een parasol van een café, een deur en een kliko werden in brand gestoken. De advocaat van de verdachte pleitte vandaag dat er geen bewijs was dat zijn cliënt daadwerkelijk betrokken was bij de brandstichtingen en pogingen daartoe.

De man zelf gaf aan zich niets meer van de nacht te herinneren. Hij weet alleen nog dat hij naar het café is gegaan en vervolgens naar zijn vriendin liep en onderweg door de politie werd opgepakt. Voor alles had R. een verklaring. Verklaringen, die volgens officier van justitie Linda van den Oever volstrekt ongeloofwaardig waren. Daarom eiste Van den Oever een celstraf.

Hoewel het Openbaar Ministerie(OM) van oordeel is dat R. eigenlijk in aanmerking zou moeten komen voor tbs werd er toch een celstraf geëist, omdat geen enkele deskundige precies weet wat R. mankeert en of hij in aanmerking komt voor een tbs in welke vorm dan ook. Dan blijft er voor het OM Ministerie weinig anders over dan maar weer eens een celstraf te eisen.

In 2013 werd Oosterland geteisterd door een reeks brandjes. R. werd als verdachte aangemerkt maar later door de rechter vrijgesproken. Hij werd in november 2016 echter door het gerechtshof in Den Bosch alsnog veroordeeld tot een celstraf van drie jaar en tien maanden, waarvan zes voorwaardelijk. Hem werden 16 brandstichtingen in Oosterland ten laste gelegd maar het hof vond dat er in slechts 7 gevallen sprake was van overtuigend bewijs.

Voor diens veroordeling voor de branden in Oosterland werd R. in november 2014 al veroordeeld tot een celstraf van 18 maanden waarvan zes voorwaardelijk. DFit keer stond hij terecht voor vier branden op 2 juni in Vlissingen.

Uitspraak 24 januari.