Arrestaties op school na zware mishandeling

Toegevoegd: 11-01-2019, 13.07 uur
Arrestaties op school na zware mishandeling
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

GOES - Naar aanleiding van een zware mishandeling in Goes heeft de politie donderdagmorgen op een Walcherse middelbare school twee jongens aangehouden. Ze werden geboeid de school uitgeleid en zijn naar een politiecellencomplex gebracht.

Op woensdagmorgen 21 november werd een 15-jarige jongen uit Goes bij het station in zijn woonplaats zwaar mishandeld. Terwijl hij op de grond lag, werd hij door een andere jongen meerdere keren geschopt. Hij liep hierdoor onder meer een gebroken neus op. Later die morgen werd hij bij het station in Middelburg door een andere jongen bedreigd met de dood als hij aangifte zou doen.

Eén van de rechercheurs vertelt dat een jeugdagent de volgende dag door een teamleider van de school werd gebeld: “Deze vertelde wat er was gebeurd. Het slachtoffer en de daders zaten op dezelfde school. Het slachtoffer was uiteindelijk ziek naar huis gegaan en daarna met zijn moeder naar de dokter en het ziekenhuis gegaan. Daar bleek zijn neus te zijn gebroken. De mishandeling en de bedreiging hadden veel impact op het slachtoffer. De daders werden door de school geschorst en wij zijn een onderzoek gestart”, zo vertelt de politie.

Omdat de aangifte van de jongen tijdelijk werd ingetrokken, liep het onderzoek volgens de politie enige vertraging op. Gisterochtend konden echter alsnog twee jongens als verdachte worden aangehouden. Het gaat om een 14-jarige jongen uit 's Gravenpolder en een 16-jarige jongen uit Kruiningen. “De aanhoudingen hebben we in overleg met de schoolleiding bewust op school gedaan om de ernst van de zaak te benadrukken. De jongens zijn geboeid afgevoerd en naar een politiecellencomplex gebracht”, aldus de politie in een verklaring.

De jongeren zijn donderdag door de politie verhoord. Zij bleken open te staan voor mediation door het Openbaar Ministerie (OM). “Mediation kan een waardevolle aanvulling op een rechtszaak zijn. Zeker omdat de betrokkenen nog met elkaar door moeten en elkaar tegen kunnen komen. Het helpt slachtoffers vaak bij de verwerking van het leed”, zo legt de politie uit.

Vullis der maatschappij (4-4-2019 om 21:47)
voetballers zijn allemaal agressief tuig in mijn visie. maar zij vinden dit gewoon normaal gedrag wat aangeeft wat een aso's het allemaal zijn. ik snap niet dat overheden hier honderden miljoenen in blijven pompen of dat er mensen nog lid worden van de voetbal, wat ook gewoon weer aangeeft dat ze dit redelijk normaal gedrag vinden anders gingen ze toch wel tennissen of zo, want wie heeft er ooit gehoord van rellen, vechtpartijen en koptrappen bij het tennis ? juist, niemand ! Dus gaan ze naar de voetbal bij hun eigen soort asocialen... ze kiezen er zelf voor, geen medelijden, van mijn part slaan ze elkaar helemaal rot want dat willen ze toch ? lekker je agressie op de vrije loop en maar schelden, tieren, spugen vechten enz enz enz..
Addie (12-1-2019 om 16:31)
geboeid van school afgevoerd, een hogere status kan dat crimineel volk niet toebedeeld krijgen want nu zijn ze stoer en iedereen zal hen vrezen. wat deden die criminelen eigelijk in een schoolgebouw ? wie heeft die toegelaten eigenlijk ?
Ria (12-1-2019 om 10:32)
Nou TT, slot en grendel stel tegenwoordig geen donkere kast meer voor hoor. Je voorstel van confronteren met slachtoffer enz zou een goed idee zijn maar jij en ik zijn toevallig geen slachtoffer dus wat weten wij van de trauma’s die hij heeft opgelopen? Laat dit over aan bevoegde instanties in de hoop dat ze dit goed begeleiden....
BFF ? (12-1-2019 om 10:29)
@ TT "weer vrienden worden" met diegene die tegen je hoofd hebben staan trappen en met de dood bedreigd ? Bent u soms ook ooit tegen het hoofd getrapt want iets aan uw opmerking komt op mij als niet helemaal realistisch over zachtjes uitgedrukt. Het is voor ieder veel gezonder om helemaal geen contact te hebben met gewelddadig crimineel gestoorde lieden, en zeker slachtoffers van geweldsmisdrijven niet. Ik vraag me echt af wat er in uw hoofd omgaat.
TT (11-1-2019 om 18:39)
Hans; wat stel je je daarbij voor dan ? "Behoorlijke tijd achter slot en grendel", ik mag toch hopen dat je dat spreekwoordelijk bedoelt ! Stoute kinderen in een donkere kast opsluiten ?? Kom op zeg, confronteren met hun slachtoffer, excuses, goedmaken, weer 'vrienden' worden lijkt me een beter idee.
Mark (11-1-2019 om 16:33)
De aanhoudingen hebben we in overleg met de schoolleiding bewust op school gedaan om de ernst van de zaak te benadrukken Goed gehandeld van Politie en School en misschien de jongen op Judo stoppen zodat hij een actievere progressive houding aan kan leren en dit niet leid tot in trauma in latere leefijd .