Drie mannen opgepakt voor reeks brandstichtingen

Toegevoegd: 28-02-2019, 10.27 uur
Drie mannen opgepakt voor reeks brandstichtingen
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Manfred Berrevoets

HULST - De politie denkt met de aanhouding van drie mannen van 18, 22 en 31 jaar oud uit de gemeente Hulst in totaal meer dan veertig brandstichtingen te hebben opgelost.

Twee van de drie verdachten zijn in december van het vorige jaar aangehouden, de derde begin februari van dit jaar. Tot op dit moment doet de politie onderzoek naar de branden. De recherche onderzoekt aangestoken branden in de gemeente Hulst vanaf september 2014. Eind vorig jaar zijn de branden gestopt.

De branden begonnen in 2014 met een verkeersbord, een parasol en een stapel kranten en liepen uit tot autobranden, branden in touringcars en uiteindelijk werden zelfs branden aangestoken in (leegstaande) schuren en woningen. Dit ging zelfs zo ver dat er reëel gevaar ontstond voor mensen en dieren. Ook in Stekene, net over de Belgische grens, werd brand gesticht in zes trailers die op het terrein van een transportbedrijf stonden.

In de tussentijd zijn de drie verdachten meerdere malen door rechercheurs gehoord en hebben zij al diverse brandstichtingen bekend. De branden werden vaak gesticht in wisselende samenstelling. Een van de verdachten, de 31-jarige man die de politie als hoofdverdachte ziet, deed zich regelmatig voor als ‘ontdekker’ van branden, waarschuwde vervolgens bewoners en/of eigenaren van goederen of gebouwen zodat hij als de redder in nood gezien zou worden, maar uit onderzoek blijkt ook hij zelf waarschijnlijk betrokken te zijn bij verschillende brandstichtingen. Hij wordt er ook van verdacht de twee andere verdachten te hebben aangezet tot het stichten van brand.

De politie heeft de drie verdachten kunnen aanhouden na een brand die gesticht werd in een stapel houten pallets in de tuin van een woning aan de Wilgenstraat in Vogelwaarde. De bewoners van de woning werden op 1 november 2018 gewekt door een oranje gloed die afkomstig was uit hun tuin. Toen zij naar buiten keken bleek de stapel pallets in brand te staan. Uit het onderzoek dat toen gestart werd kwamen de drie verdachten naar voren.

Op 3 december 2018 zijn de 31-jarige man en de 22-jarige man aangehouden. De derde verdachte is op 4 februari jl. aangehouden door de politie. Toen het onderzoek op gang was zijn ook nog twee andere verdachten aangehouden. Dit betreffen een 21-jarige man uit Sas van Gent en een 24-jarige man uit Hulst. Zij zouden medeplichtig zijn bij het in brand steken van een personenauto in februari 2018. Uit het rechercheonderzoek is gebleken dat zij met de rest van de branden niets te maken hebben.

Het onderzoek naar de brandstichtingen is nu in een afrondende fase. Het Openbaar Ministerie gaat de drie mannen vervolgen en brengt hen te zijner tijd voor de rechter. De 18-jarige verdachte mag thuis het proces afwachten, de andere twee mannen zitten nog steeds vast.

Omdat in veel gevallen de brandweer is ingezet om de branden te blussen en die inzetten geld kosten voor de gemeenschap, wil de gemeente Hulst de kosten van alle inzetten verhalen op de brandstichters. Naast dat er een strafrechtelijk traject is gestart zijn ook hulpverleningsinstanties ingeschakeld om in een later stadium de verdachten te kunnen behandelen.

Aan veel van de branden is aandacht geschonken in de regionale media. Aan de hand van die berichten en getuigenoproepen hebben zich verschillende getuigen bij de politie gemeld. Mede dankzij hen is de politie de drie verdachten op het spoor gekomen en dat heeft uiteindelijk geleid tot de aanhouding van de drie mannen. De rechercheurs die bezig zijn geweest met deze zaak bedanken dan ook alle mensen die in deze zaak een bijdrage hebben geleverd.

Kees (1-3-2019 om 19:09)
Gerard het is een normale uitdrukking. In de praktijk is het echter meer een knap staaltje recherchewerk. Daar de recherche het onderzoekt en de politie zelf meer controle op straat doet al valt de recherche ook weer onder de politie. Maar goed prima werk. In Goes hadden ze uiteindelijk ook een groep jongeren aangehouden en laten we hopen dat ze alle pyromanen nu hebben. Dan alle schade en vervolg schade en trauma immateriële schade optellen en delen over de verdachten/ouders. En tot de laatste cent een leven lang terug laten betalen via deurwaarders
X (1-3-2019 om 18:48)
Beste Gerard.Is dit een rare opmerking?Wij betalen allemaal belasting,daarmee wordt ook de brandweer betaald.Waarom moeten ze dan nog eens declareren bij uitruk?De slachtoffers hebben schade,de brandweer niet.Bij ons is ook een loods in brand gestoken.Echt lachwekken en lucratief is dit echt niet hoor.Da's voor velen een emotioneel en financïeel probleem.
mb (1-3-2019 om 18:12)
inderdaad dit gaat ook om de woning met verschillende branden het schijnt dat er 2 daders letterlijk de aanwezigheid van de jonge man en zijn vriendin beu waren die mensen zijn dan ook alles kwijt maar niet alleen spullen maar ook een dier hoe kan dit ooit nog vergoed worden ???
Gerard (28-2-2019 om 22:02)
Wat een rare opmerking X. Knap staaltje politiewerk!
XL (28-2-2019 om 14:40)
Betreft dit ook de branden in kloosterzande op 1 adres ?
Biggetje (28-2-2019 om 13:52)
Groot gelijk X. Eerst de gedupeerde. Zij hebben een groter verlies. Geen grote pot om uit te tappen maar weer hard werken en sparen voor nieuw. Het is tuig die dit doet. Werken en ze alles wat ze bezitten afnemen. Hebben zij ook gedaan.